اثر مصرف چربی های ترانس در دوران شیردهی بر میزان چربی شیرخوار

همان طور که می دانیم شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد است و متخصصین همواره بر تغذیه انحصاری با شیر مادر تاکید کرده اند. با این حال باید توجه داشت رژیم غذایی مادر، بر حفظ سلامت شیر او بسیار تاثیر گذار است. در پژوهشهای اخیر، متخصصین اثر مصرف انواع اسید های چرب توسط مادر شیرده  را بر روی نوزادان مورد آزمایش قرار دادند، نتایج این مطالعه نشان داد که اسید چرب ترانس بیشترین نقش را در چربی اضافه بدن دارد. چربی های ترانس مهم ترین شاخص افزایش بافت چربی در مادران و نوزادان هستند.

در این مطالعه که اخیرا  در مجله تغذیه بالینی اروپا چاپ شده است، محققین اثر دریافت چربی ترانس توسط مادر را بر نوزادان در طول دوران تغذیه با شیر مادر مورد بررسی قرار دادند. به این منظور ۹۶ زن را مورد مطالعه قرارگرفتند. نتایج این مطالعه نشان دادکه شیرخوارانی که مادر آنها بیشتر از ۴.۵ گرم چربی ترانس در روز دریافت می کنند، نسبت به نوزادان دیگر ۲ برابر بیشتر در معرض درصد بالای چربی  بدن قراردارند. البته باید توجه داشت که درصد بالای بافت چربی همیشه به معنای اضافه وزن یا چاقی نیست. نکته مهم آنست که این میزان بافت چربی بدن است که سلامتی بویژه سلامت قلب و عروق را تحت تاثیر قرار می دهد.

نتایج این مطالعه همچنین حاکی از آنست که مادرانی که بیشتر از ۴.۵ گرم چربی ترانس در روز دریافت می کنند، مستقل از وزن قبل بارداری، تا ۶ برابر خطر تجمع چربی اضافه در بدن آنها افزایش می یابد. جالب آن که با مصرف چربی ترانس در دوران بارداری خطر تجمع بافت چربی در مادران نیز بیش از هر زمان دیگر زندگی است.

نکته عملی: در واقع اگرچه شیر مادر بهترین غذا برای نوزاد است اما بواسطه رژیم غذایی مادر ممکن است حاوی مقادیر بالایی از اسید های چرب ترانس باشد. بنابراین بهترین توصیه برای کمک به سلامت مادر و نوزاد ،تنظیم رژیم غذایی صحیح برای کنترل دریافت چربی است که با کمک گرفتن از متخصصین تغذیه برای مادران این امر امکان پذیر است.

منبع:  European Journal of Clinical Nutrition, 2010

Loading