شواهد پزشکی حاکی از آن‌است که علت اصلی فشار خون در خیلی از موارد نامشخص است. اما آنچه مسلم است شیوه زندگی امروزی شیوع اختلالات متابولیک و از آن جمله فشار خون بالا را توجیه می‌کنند. شیوه تغذیه و نوع استفاده از مواد غذایی از مهم‌ترین عوامل تاثیر گذار در این زمینه می‌باشد. اگرچه شواهد گذشته نشان می‌دهد زنانی که غلات کامل یا سبوس دار بیشتری مصرف می‌کنند کمتر به فشار خون بالا دچار می‌شوند، اما با توجه به شیوع بالای افزایش فشار خون در مردان، در مورد چگونگی تاثیر این غلات بر سلامت قلب مردان، اطلاعات کمی موجود است.

بر اساس مطالعه‌ای که اخیرا در مجله تغذیه بالینی آمریکا انتشار یافته، مصرف مقادیر بالای غلات سبوس‌دار می‌تواند در کنترل فشار خون بالا موثر باشد. در این مطالعه ابتلا به پرفشاری خون در مردانی که بالاترین مقدار مصرف غلات کامل را داشتند، ۱۹درصد کمتر از مردانی بود که حداقل مصرف غلات کامل را داشتند.

در این مطالعه، پژوهشگران دانشگاه هاروارد از اطلاعات بیش از ۵۰ هزار مرد ۴۰ تا ۷۵ ساله استفاده کردند. پژوهشگران بیش از ۳۰ هزار نفر را که در ابتدای مطالعه مبتلا به فشار خون، سرطان، سکته یا هر نوع بیماری قلبی نبودند، در طول ۱۸ سال پیگیری و مورد بررسی قرار دادند. نتایج این بررسی حاکی بود بیش از ۹ هزار نفر از آنها به فشار خون بالا مبتلا گشتند. جالب است بدانید در مدت پیگیری، احتمال ابتلا به فشار خون در مردانی که به طور میانگین روزانه ۵۲ گرم غلات سبوس دار مصرف می‌کردند (اگرچه این مقدار مصرف سبوس در مقایسه با کل مصرف توصیه شده روزانه برای غلات کامل، مقدار اندکی بود)، نسبت به کسانی که حدود ۳ گرم در روز مصرف داشتند، ۱۹% کمتر بود.

مطالعات علمی گذشته نشان داده‌اند عوامل مختلفی از قبیل مصرف میوه و سبزیجات، ویتامینها و نیز بعضی ریز مغذیها، میزان فعالیت بدنی و ابتلای به کلسترول خون بالا نیز در پرفشاری خون موثر است. اما آنچه در این مطالعه مورد تاکید قرار گرفت آن‌است که رابطه مصرف غلات سبوس دار و فشار خون مستقل از سایر شاخص‌های زندگی سالم و الگوی رفتاری است. نکته مهم دیگر در مصرف غلات سبوس دار اهمیت مصرف این نوع غلات در جلوگیری از افزایش وزن طی سالیان زندگی است.

نکته عملی: اگرچه علت فشار خون بالا در خیلی از موارد نامشخص است، ولی شیوه غذایی سالم در کنترل فشار خون اهمیت ثابت شده‌ای دارد. از آنجا که غلات یکی از مواد غذایی اصلی می‌باشد، متخصصین تغذیه توصیه می‌کنند تا حداقل بیش از نیمی از مصرف غلات روزانه خود را از غلات سبوس دار استفاده نمایید، چراکه این نوع غلات علاوه بر آن که از لحاظ مواد مغذی غنی هستند، در کنترل فشار خون نیز مفید می‌باشند. لذا در حال حاضر مصرف روزانه حداقل ۸۵ گرم غلات کامل در روز توصیه می‌شود.

Loading