تغذیه سالم در دوران بارداری (۲)

غذاهایی که می بایست در دوران بارداری از مصرف آن ها پرهیز نمود:

* مصرف کافئین را محدود نمایید و بیش از ۳۰۰ میلی گرم کافئین در روز مصرف ننمایید. محتوای کافئین در نوشیدنی های مختلف به نوع برگ ها(مثل برگ چای) و یا نوع دانه های مورد استفاده (مثلا نوع دانه های کاکائو، قهوه و …) و نیز به نحوه ی آماده سازی نوشیدنی بستگی دارد. یک فنجان قهوه(حدود ۲۴۰ سی سی قهوه ) به طور میانگین حاوی ۱۵۰ میلی گرم کافئین است در حالی که یک لیوان چای سیاه معمولا حاوی ۸۰ میلی گرم کافئین می باشد. یک لیوان نوشابه حاوی نوشابه های کافئین دار به طور متوسط دارای ۳۰ تا ۶۰ میلی گرم کافئین می باشد.

به یاد داشته باشید که شکلات نیز حاوی کافئین است و میزان کافئین یک قالب شکلات می تواند معادل یک چهارم یک فنجان قهوه باشد.

* از مصرف الکل در دوران بارداری هم اجتناب نمایید. مطالعات علمی نشان داده اند که الکل با زایمان زودرس، عقب ماندگی ذهنی، نقایص مادرزادی و وزن کم در هنگام تولد در نوزادان مرتبط بوده است.

* مصرف شیرین کننده های مصنوعی حاوی ساخارین در دوره ی بارداری به شدت منع شده است چرا که این ماده می تواند از جفت عبور کند و به جنین برسد و ممکن است بقایای آن در بافت های بدن جنین باقی بماند.

مصرف دیگر شیرین کننده های مصنوعی که به تائید موسسات استاندارد غذایی و دارویی رسیده اند در دوره بارداری مجاز است. از جمله شیرین کننده های مورد تایید موسسه غذا و داروی آمریکا (FDA) عبارت هستند از: آسپارتام، آسه سولفام و سوکرالوز. مصرف شیرین کننده های مذکور در صورت رعایت حد اعتدال، ایمن محسوب می گردد. اما شما در هر صورت می بایست با پزشک معالج زنان و یا متخصص تغذیه خود مشورت کنید  که مصرف چه میزان از شیرین کننده های غیر مغذی در دوران بارداری مورد قبول و مجاز می باشد.

* می بایست کل چربی دریافتی روزانه را به میزان ۳۰ درصد از کل کالری دریافتی تان محدود کنید برای مثال در فردی که کل کالری دریافتی روزانه اش ۲۰۰۰ کیلوکالری می باشد میزان چربی مجاز حدود ۶۵ گرم و یا قدری کمتر است.

* میزان کلسترول دریافتی روزانه تان را به ۳۰۰ میلی گرم در روز و یا کمتر محدود نمایید.

* ماهی هایی که حاوی مقادیر زیادی جیوه هستند را نخورید: مثل کوسه‌ ماهی، شمشیرماهی و ماهی خال مخالی.

* از مصرف انواع پنیرهای غیر پاستوریزه (مثل پنیر فتا و…) در دوران بارداری اجتناب کنید چرا که این پنیر ها می توانند موجب عفونت باکتریایی (لیستریا) گردند. هیچ نیازی نیست از مصرف دیگر پنیر های فرآوری شده و پنیرهای سفت یا پنیر خامه یا ماست اجتناب کنید فقط  موارد غیر پاستوریزه و فرآوری نشده را نباید انتخاب کنید.

* از مصرف ماهی خام و نیز به ویژه حلزون ها و صدف هایی مثل صدف خوراکی اجتناب کنید.

سوالات رایج تغذیه در بارداری:

سئوال: آیا می توانم در دوران بارداری رژیم لاغری بگیرم؟

خیر. در دوران بارداری رژیم لاغری نگیرید و سعی نکنید که وزن تان را کاهش دهید. چرا که هم شما و هم فرزندتان به دریافت مواد مغذی مناسب برای سلامت تان نیاز دارید. این را به خاطر بسپارید که در چند هفته ی نخست پس از تولد فرزندتان به طور طبیعی قدری کاهش وزن خواهید یافت.

البته داشتن رژیم غذایی صحیح که با افزایش وزن متعادل همراه می باشد را باید جدی بگیرید، چرا که کم نیستند خانم هایی که افزایش وزن بی رویه ی خود را از دوران بارداری به ارمغان دارند.

توصیه اساسی به افزایش وزن  10 تا ۱۲ کیلوگرم در طی دوران بارداری می باشد.

برای تنظیم تغذیه ی مورد نظر و افزایش مناسب وزن در این دوران با پزشک متخصص تغذیه ی خود مشورت نمایید.

سئوال: آیا می توانم در دوران بارداری از رژیم کم کربوهیدرات پیروی نمایم؟

رژیم های کم کربوهیدرات و پُرپروتئین از رژیم های غذایی مشهور هستند. هیچ مطالعه ای در زمینه ی اثرات رژیم کم کربوهیدرات بر بارداری انجام نگرفته است و لذا اثرات آن بر جنین ناشناخته است. لذا اگر باردار هستید باید از یک رژیم غذایی متعادل از تمام گروه های غذایی استفاده کنید و میزان کالری دریافتی خود را تنظیم نمایید.

سئوال: آیا در هنگام بارداری نیز می توانم گیاهخوار باقی بمانم؟

 باردار شدن شما بدین معنا نمی باشد که باید الزاما از رژیم گیاه خواری خود کناره گیری کنید و اگر شما اطمینان حاصل کنید که طیف گسترده و متنوعی از غذاهای سالمی را که تامین کننده ی مواد مغذی و پروتئین و کالری لازم برای شما و فرزندتان می باشد را دریافت می کنید، در این صورت فرزندتان تمام مواد مغذی مورد نیاز برای رشد و نمو خود را دریافت می کند.

بسته به الگوی غذایی گیاهخواری ای که شما از آن پیروی می کنید ممکن است نیاز باشد تا برخی عادات و رفتارهای غذایی تان را تعدیل کنید تا اطمینان حاصل شود که شما و فرزندتان مواد مغذی مکفی را دریافت می کنید. (شما می بایست روزانه ۳۰۰ کیلوکالری بیشتر از دوران قبل از بارداری تان دریافت کنید). بر همین اساس شما باید بدانید که اگر به گیاه خواری خود می خواهید ادامه دهید نمی توانید برنامه غذایی خود را بدون نظر یک متخصص تغذیه تنظیم نمایید.

Loading