راهبردهای تغذیه ای در بیماری کرون

اگر شما به بیماری کرون مبتلا هستید، ممکن است متوجه شده باشید که برخی از مواد غذایی علایم را در شما تشدید و تحریک می کنند. آگاهی در مورد مواد غذایی محرک می تواند به کنترل بیماری، کاهش علایم معدی- روده ای و بهبود وضعیت روده کمک کند.
کرون چیست؟
بیماری کرون نوعی التهاب است که موجب تحریک واکنش ایمنی بر علیه دستگاه روده ای می شود و اغلب در آن روده کوچک درگیر است. این شرایط موجب سختی هضم مواد غذایی و متعاقب آن کاهش جذب مواد مغذی از غذا می شود. عدم دریافت مواد مغذی همراه با کاهش اشتها موجب بروز سوء تغذیه در این دسته از بیماران می شود. اسهال یکی از علایم این بیماری است. مبتلایان به بیماری کرون اغلب به کم خونی دچار می شوند و مقادیر مواد مغذی آهن، اسیدفولیک و ویتامین ۱۲B کمی دارند. همچنین، برخی از افراد مبتلا به بیماری کرون به کمبود ویتامین D دچار می شوند. مدارک نشان می دهد که مکمل یاری ویتامین D ممکن است خطر بروز سرطان کولورکتال را در این دسته از بیماران کاهش دهد.
چه مواد غذایی موجب تشدید علایم می شوند؟
غذاهایی که موجب تشدید علایم می شوند در هر فردی متفاوت است. با آگاهی در مورد این مواد غذایی و حذف آن ها از برنامه غذایی می توان تا حدودی تحریک علایم را کنترل کرد. در زیر به برخی از این مواد غذایی اشاره خواهد شد:
–    کره، مایونز، مارگارین، روغن
–    نوشیدنی های گازدار
–    قهوه، چای، شکلات
–    فرآورده های لبنی ( در صورت عدم تحمل به لاکتوز)
–    غذاهای چرب ( سرخ شده)
–    غذاهای نفاخ ( عدس- انواع لوبیا- غلات- پیاز- بروکلی- کلم)
–    مغزها و دانه ها
–    میوه ها و سبزیجات خام
–    گوشت قرمز و ماکیان
–    سبوس و غلات کامل
با شناسایی این دسته از مواد غذایی می توانید آن ها را از برنامه غذایی خود حذف کنید یا فرآیندی را برای پخت و آماده سازی آن ها انتخاب کنید که اثر محرک آن ها را کاهش دهند و قابل تحمل شوند. برای مثال، اگر سبزیجات خام موجب ناراحتی و تحریک علایم می شوند، می توانید آن ها را به شکل بخارپز یا آبپز مصرف کنید.

رژیم غذایی کم – باقی مانده برای درمان بیماری کرون  
این رژیم غذایی شامل حذف مواد غذایی است که موجب افزایش حجم مدفوع می شوند. بسیاری از افراد مبتلا به بیماری کرون در روده کوچک ( ایلئوم) دچار جراحت هستند. در این دسته از افراد یک رژیم غذایی کم فیبر یا کم- باقی مانده می تواند به کاهش دردهای شکمی، کرامپ و اسهال کمک کند. همچنین، این رژیم غذایی در برخی از افراد ممکن است به کاهش تناوب حرکتی دستگاه معدی – روده ای نیز کمک کند. به طور معمول، مغزها، میوه های خام، دانه ها و سبزیجات در رژیم کم – باقی مانده حذف می شوند.
رژیم غذایی مایع به بهبود علایم کمک می کند؟
مدارک نشان می دهند که پیروی از یک رژیم غذایی مایع پرکالری می تواند در برخی از بیماران مبتلا به کرون و در دوره حاد بیماری مفید باشد. در این شرایط روده فرصت کافی برای استراحت دارد و به بهبود علایم کمک می شود. در مجموع، رژیم های غذایی مایع یا فرمول های ویژه مایع با محتوای کالری بالا برای بیماران مبتلا به کرون که نیاز به حمایت تغدیه ای دارند یا در بیمارانی که جذب مواد مغذی کمی دارند، می تواند مفید باشد.
اهمیت چربی های خوب در بهبود پاسخ های التهابی در بیماری کرون پیشنهاد شده است. در این زمینه روغن ماهی و روغن تخم کتان مورد توجه قرار دارند، با وجود این برای دریافت این قبیل مکمل ها باید با پزشک خود مشورت کنید.

Loading