رژیم غذایی در دیابت بارداری

دیابت بارداری یکی از بیماری‌هایی است که بویژه در خانم‌های چاق، سلامتی آنان و سلامتی جنین‌شان را تهدید می‌نماید. بهترین راه برای پیشگیری از بروز این بیماری در مادران چاق کاهش وزن قبل از بارداری و پس از آن کنترل سیر افزایش وزن در طی دوره بارداری است. ولی هستند مادرانی که به هر دلیل دچار این بیماری می‌گردند. انسولین تزریقی به عنوان داروی انتخابی در کنترل دیابت بارداری می‌باشد. مطالعات اخیر نشان داده‌اند کنترل رژیم غذایی از نظر نوع کربوهیدرات دریافتی، بدون این‌که پیامدی برای جنین داشته باشد، بطور قابل‌ملاحظه‌ای نیاز به انسولین را حتی پس از ابتلا به دیابت بارداری کاهش می‌دهد.

پژوهشگران دریافتند، زنان با دیابت بارداری با صرف یک وعده غذایی بر پایه غذاهای با نمایه گلیسمی پایین، می‌توانند قند خون بعد از غذا را کاهش دهند. رژیم با نمایه گلیسمی پایین شامل غلات سبوس‌دار، سبزیجات و خیلی از میوه‌جات که دارای فیبر فراوان می‌باشند، هستند که قند موجود در آنها به آهستگی جذب و مورد استفاده بدن قرار می‌گیرد.

در مطالعه‌ای که اخیرا توسط پژهشگران استرالیایی در مجله علمی Diabetes Care چاپ شده است ۶۳ زن با دیابت بارداری را که در حدود هفته ۳۰ بارداری بودند، مورد بررسی قرار دادند. ۳۱‌نفراز زنان بطور تصادفی بر رژیم با نمایه گلیسمی پایین و ۳۲ نفر رژیم غذایی با نمایه گلیسمی بالا دریافت کردند. در هر دو رژیم حداقل میزان کربوهیدرات (۱۷۵ گرم در روز) توصیه گردید، که تنها در انتخاب نوع کربوهیدرات‌های غذایی متفاوت بودند.

زنانی که رژیمی با نمایه گلیسمی پایین داشتند، توصیه‌هایی درباره انرژی وتعادل مواد مغذی دریافت می‌کردند. به زنانی که رژیمی با نمایه گلیسمی بالا داشتند، تنها توصیه می‌شد از دریافت قند اجتناب کنند و مصرف فیبر را افزایش دهند. بدون این‌که اشاره‌ای به نمایه گلیسمیک داشته باشند.

نتایج این مطالعه در هفته ۳۲ بارداری تفاوت معنی‌دار بین دو گروه از لحاظ نیاز به انسولین را نشان داد. در حالی که ۹ خانم (۲۹ %) از کسانی که رژیم با نمایه گلیسمی پایین داشتند نیاز به انسولین پیدا نمودند، ۱۹ خانم باردار (۵۹ %) با رژیم با نمایه گلیسمی بالا نیاز به انسولین پیدا کردند. پژوهشگران افراد استفاده کننده از رژیم با گلایسمی بالا را به رژیم با نمایه گلیسمی پایین هدایت نمودند و در نهایت فقط ۹ بیمار در این گروه در مدت کوتاهی نیاز به استفاده از انسولین پیدا کردند. نتایج این مطالعه همچنین حاکی از آن بود که تفاوت قابل‌ملاحظه‌ای در زایمان و پیامد جنینی بین دو گروه مشاهده نگردید.

نکته عملی: دیابت بارداری که در طول بارداری ایجاد می‌شود، می‌تواند سلامت جنین و مادر را تهدید می‌نماید. رژیم غذایی حاوی کربوهیدرات‌های با نمایه گلایسمی پایین در کنترل این بیماری نه‌تنها موثر خواهد بود بلکه میزان نیاز به انسولین را کاهش خواهد داد. البته در تنظیم این رژیم و نیز تغییر دوز انسولین بدون نظر پزشک متخصص خود عمل ننمایید.

Loading