رژیم غذایی و تعطیلات آخر هفته‌

تعطیلات آخر هفته می‌تواند در افرادی که سعی می‌کنند وزن کم کنند سخت‌ترین روز هفته باشد. به عبارت دیگر شنبه صبح، رژیم‌گیرندگان از وزن کردن خود می‌هراسند؛ به دلیل این واقعیت که تعطیلات آخر هفته دوست افراد رژیمی نیست.

دکتر راکت از دانشگاه واشنگتن در مطالعه‌ای که در مجله چاقی چاپ شده است، بیان می‌کند: زیاده‌روی در خوردن در آخر هفته می‌تواند باعث اختلال در کنترل وزن شود. راکت و همکارانش برای بررسی اثر تعطیلات در موفقیت رژیم برای کاهش وزن، ۴۸ مرد و زن را برای یک سال، تحت کنترل قرار دادند. آنها افراد شرکت‌کننده در این مطالعه که از افراد با وزن نرمال تا نزدیک به چاق بودند را به ۳ گروه تقسیم کردند:

۱- گروه کنترل که در رژیم و فعالیت بدنی خود تغییری ندادند.

۲- گروه محدودکننده کالری: ۲۰ درصد مصرف کالری روزانه خود را کاهش دادند.

۳- گروه افزایش‌دهنده فعالیت بدنی: ۲۰ درصد میزان فعالیت متوسط بدنی خود را افزایش دادند.

در ابتدا و قبل از این که افراد بدانند رژیم و فعالیت بدنی در کار است، تعطیلات آخر هفته همراه با افزایش وزن بود. به طوری که اگر این اثر را در طول سال در نظر بگیریم، اضافه وزن به حدود ۵/۴ کیلوگرم می‌تواند برسد.

 اما از نظر فعالیت بدنی، متوسط فعالیت بدنی در آخر هفته فرق چندانی با متوسط فعالیت بدنی روزهای هفته نداشت. بنابر این، آنچه قابل سرزنش است میزان غذای مصرفی است و نه فقدان فعالیت بدنی.

طی یک سال مطالعه، گروه محدودکننده کالری در آخر هفته کاهش وزنی نداشتند، در حالی که گروه افزاینده فعالیت بدنی اندکی افزایش وزن داشتند. در گروه کنترل، تغییرات وزنی در آخر هفته‌ها مشاهده نشد.براساس نتایج این مطالعه، افراط در خوردن در آخر هفته می‌تواند باعث شکست رژیم در خیلی از افراد باشد. لذا در افرادی که قصد رژیم گرفتن دارند مراقبت از پرخوری در آخر هفته بسیار مهم است. حال برای جلوگیری از پرخوری در آخر هفته چه باید کرد؟ با رعایت نکات زیر می‌توانید با پرخوری و افزایش وزن در آخر هفته‌ها مقابله کنید:

– صبحانه را در ساعات اولیه صبح (قبل از ساعت ۸ صبح) داشته باشید. تا یک ساعت بعد از بیدار شدن حتما صبحانه خود را میل کنید. بین سایر وعده‌هایی غذایی خود فاصله زمانی ۳ – 4 ساعت را قرار دهید. این نظم غذایی به همراه صبحانه شما را از زیاد خوردن و اشتهای کاذب بازمی‌دارد.

– بیشتر میوه و سبزیجات و غلات سبوس‌دار در ساعت‌های اولیه روز مصرف کنید. آنها باعث ایجاد سیری طولانی مدت‌تر در شما می‌شود.

– اگر برای غذا خوردن به رستوران می‌روید غذاهای سنتی را به فست‌فود ترجیح دهید. غذای خود را با فرد دیگری تقسیم کنید. از مصرف نان پرهیز کنید، تا بتوانید از دسر هم میل کنید.

– نوشابه‌های کم‌کالری را جایگزین نوشابه‌های پرکالری و آب را جایگزین نوشابه‌های کم‌کالری کنید، تا انرژی مصرفی را کاهش دهید.

Loading