غذاهای مفید برای افزایش تمرکز

بدون شک، در مورد غذاها و یا مکمل های غذایی که می توانند موجب افزایش تمرکز، بهبود حافظه و عملکرد مغزی شوند شنیده اید؛ جینسینگ،ماهی،انواع بِری ها و یا کافئین؟ آیا چنین چیزی ممکن است؟ برخی از مواد مغذی موجود در غذاهای گوناگون می توانند اثر یادشده را بر مغز اِعمال کنند.
افزایش سن و بدنبال کاهش تمرکز امری انکارناپذیراست. با وجود این شما می توانید با افزودن غذاها و نوشیدنی های مفید برای عملکرد مغزی، شانس خود را برای بهبود تمرکز و حافظه افزایش دهید. لذا توصیه می شود غذاهای زیر را در برنامه رژیم غذایی خود بگنجانید.

کافئین می تواند هوشیاری تان را افزایش دهد.
توصیه ی غذایی ویژه ای که بتواند به طور سحرآمیز هوشیاری و تمرکز شما را افزایش دهد وجود ندارد. با وجود این، برخی از مواد مثل کافئین دارای خاصیت انرژی زایی هستند و می توانند به تمرکز و دقت شما کمک کنند. کافئین در نسکافه، قهوه، شکلات و برخی و از نوشیدنی های انرژی زا یافت می شود. نکته قابل توجه در مورد کافئین این است که آثار آن در افراد می تواند ضد و نقیض باشد، به عبارت دیگر، برخی افراد ممکن است با خوردن نوشیدنی ها ی حاوی کافئین احساس ناراحتی کنند.
صبحانه، غذای مغز
وعده صبحانه خود را حذف نکنید. مطالعات نشان می دهند که خوردن صبحانه موجب بهبود حافظه کوتاه مدت و تمرکز می شود .دانش آموزانی که صبحانه می خورند تمرکز و دقت بیشتری دارند. با وجود این، رعایت اعتدال در این زمینه نیز اهمیت دارد. از خوردن صبحانه های بسیار پرکالری پرهیز کنید، به دلیل این که می توانند نتیجه معکوس داشته باشند و موجب کاهش تمرکزتان شوند.
ماهی، یک غذای واقعی برای مغز
یک منبع پروتئینی بسیار مؤثر در تقویت عملکرد مغزی که سرشار از اسیدهای چرب اُمگا۳ می باشد، ماهی است. اسیدهای چرب اُمگا ۳ برای عملکرد و نمو مغزی ضروری هستند. این چربی های سالم اثر شگفت انگیزی بر توان مغزی دارند. رژیم غذایی غنی از اسیدهای چرب اُمگا۳ می تواند موجب کاهش خطر بروز زوال عقلی و سکته شود. لذا توصیه می شود در هفته حتماً ۲ وعده ماهی بخورید.
مغزها و شکلات تلخ
مغزها و دانه ها یکی از منابع خوب ویتامین E هستند، این آنتی اکسیدان قوی میزان تقلیل شناخت و حافظه، که بر اثر افزایش سن رخ می دهد را کاهش می دهد. شکلات تلخ حاوی محرک های طبیعی شبیه به کافئین است که می توانند موجب بهبود و افزایش تمرکز و توجه شوند.لذا، با در نظر گرفتن میزان کالری دریافتی، توصیه می شود؛ مغزها و شکلات تلخ را در رژیم غذایی روزانه ی خود بگنجانید.
آووکادو و غلات کامل
عملکرد همه اندام های بدن به جریان خون وابسته است. پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سرشار از غلات کامل و میوه هایی مثل آووکادو می تواند خطر بروز بیماری های قلبی و میزان کلسترول بد (LDL- کلسترول) را کاهش دهد.  میوه ی آووکادو حاوی اسیدهای چرب مفیدی است که در بهبود جریان خون مغز نقش دارند. هم چنین،غلات کامل مانند گندم سبوس دار نیز حاوی فیبر و ویتامین E هستند.
… و یک سری توصیه های عمومی
می خواهید قدرت تمرکزتان را  زیادکنید؟ برای حصول نتیجه بهتر، روزتان را با یک لیوان آب میوه طبیعی و یک پیاله غلات کامل شروع کنید. ماهی سالمون را در وعده غذایی نهار و یا شام بگنجانید و یک فنجان قهوه را نیز فراموش نکنید. در مجموع، سعی کنید از یک رژیم غذایی  متعادل و متنوع پیروی کنید. توصیه می شود؛

  • به اندازه کافی بخوابید، خواب کافی در شب بر عملکرد مغزی شما در روز بعد اثر زیادی دارد.
  • به مقدار کافی آب بنوشید.
  •  برای تمرکز بیشتر، فعالیت ورزشی را در برنامه روزانه خود بگنجانید.

Loading