مبتلایان به سرطان کولون آجیل بخورند.

تحقیقات جدید نشان می دهد که مصرف حداقل ۲ اونس آجیل درختی مانند بادام، گردو و فندق در هفته می تواند خطر عود سرطان برای کسانی که در مرحله III سرطان کولون (سرطان روده بزرگ) درمان شده اند را کاهش داده و خطر مرگ را در آن ها به نصف کاهش دهد. در بیماران مبتلا به مرحله III سرطان کوکون، سرطان به غدد لنفاوی یا بافت های مجاور گسترش یافته و احتمال بقا در مدت ۵ سال حدود ۸۹-۵۳ درصد است. 
در مطالعه حاضر محققان اطلاعات ۸۲۶ بیمار مبتلا به مرحله III سرطان کولون را بررسی کرده و اطلاعات مربوط به دریافت آجیل را در آن ها جمع آوری نمودند.
نتایج نشان داد در بیمارانی که حداقل ۲ اونس (حدود ۶۰ گرم) آجیل در هفته مصرف می کردند نسبت به کسانی که آجیل نمی خوردند احتمال عود سرطان کولون ۴۲ درصد و احتمال مرگ ۵۷ درصد کمتر بود. با بررسی بیشتر مشخص شد که این مزایا تنها با مصرف آجیل درختی حاصل می شود. به طوریکه با مصرف حداقل ۲ اونس آجیل درختی در هفته خطر عود سرطان کولون ۴۶ درصد و خطر مرگ ۵۳ درصد کاهش می یافت. مصرف بادام زمینی یا کره بادام زمینی با کاهش عود سرطان کولون یا مرگ مرتبط نبود.
محققان درصدد هستند در مطالعات آتی تاثیر مصرف آجیل درختی را بر خطر عود سرطان در بیمارانی که در مراحل بعدی سرطان کولون قرار دارند، بررسی کنند.
نکته عملی: توصیه می شود بیماران مبتلا به سرطان کولون در کنار استفاده از روش های رایج درمان مانند شیمی درمانی مصرف آجیل درختی را در رژیم غذایی خود بگنجانند.
منبع:

Presented at the 2017 American Society of Clinical Oncology (ASCO) Annual Meeting.

 

Loading