مصرف میوه و سبزیجات و کاهش خطر سرطان سینه

در مطالعه ای که در ژورنال موسسه ملی سرطان (JNCI)  به چاپ رسید، ۷۰۰۰ زن مورد بررسی قرار گرفتند که تعداد ۳۰۵۵ نفر از آنها مبتلا به سرطان سینه بودند و ۳۹۵۶ نفر نیز بعنوان شاهد در نظر گرفته شدند و  ارتباط میان سرطان سینه و میزان گردش کاروتنوئیدها در خون این افراد ارزیابی شد.
در ادامه مشخص شد میان خطر ابتلاء به سرطان سینه و سطوح گردش کاروتنوئیدها در خون ارتباط آماری معناداری وجود دارد بطوریکه سطوح بالاتر گردش آلفا کاروتن، بتا کاروتن، لوتئین، زآگزانتین ، لیکوپن و مجموع کاروتنوئیدها می توانند نقش موثری در کاهش خطر ابتلاء به سرطان سینه داشته باشند، اما در این بین هیچگونه ارتباط آماری معناداری در بتاکریپتوکسانتین دیده نشد.
کاروتنوئید ها رنگدانه های زرد، نارنجی و قرمز رنگ موجود در گیاهان هستند. آلفا کاروتن و بتا کاروتن پیش ساز های ویتامین A  هستند و در بدن به ویتامین A تبدیل می شوند. سبزیجات زرد و نارنجی رنگ مانند هویج وکدو، منابع غنی از آلفا و بتا کاروتن هستند. اسفناج، سیب زمینی شیرین و کلم پیچ نیز سرشار از بتا کاروتن می باشند. همچنینن سبزیجاتی با برگهای سبز تیره مانند اسفناج و شلغم دارای بالاترین مقدار لوتئین و زآگزانتین هستند. علاوه بر این گوجه فرنگی نیز غنی از لیکوپن است و این کاروتنوئید مفید باعث رنگ قرمز گوجه فرنگی، هندوانه و گریپ فروت صورتی و برخی دیگر از میوه ها و سبزیجات می گردد.
شواهد حاکی از آنند که جذب کاروتنوئید های موجود در میوه ها و سبزیجات در بدن باید با مصرف مقداری چربی همراه باشد. در این زمینه محققان به این نتیجه رسیده اند که فعال شدن کاروتنوئیدها در بدن توسط نوع و مقدار چربی مصرف شده، بطور همزمان تحت تاثیر قرار می گیرد. لازم به ذکر است که مصرف چربی بالا نیز در این خصوص به هیچ عنوان توصیه نمی شود. مقدار قابل توجهی از کاروتنوئیدها توسط چربی های اشباع و غیر اشباع در سطوح پائین جذب می گردند و بیشترین مقدار جذب کاروتنوئید ها از طریق افزایش میزان این اسیدهای چرب در یک سالاد حاوی میوه و سبزیجات دیده می شود.
نکته عملی: نتایج این مطالعات بیانگر آنست که یک رژیم غذایی سرشار از میوه ها و سبزیجات که غنی از کاروتنوئیدها هستند از فواید سلامتی بسیاری از جمله کاهش خطر احتمالی سرطان سینه برخوردار می باشد و احتمال ابتلاء به این بیماری در زنانی که سطح کاروتنوئید خون آنها بالای ۲۰ درصد بوده است، در مقایسه با کسانیکه از سطح کاروتنوئید پائین تری برخوردار بودند ۲۰ – 15 درصد کاهش داشته است.
 

Loading