وزن زیاد دوران بارداری و سلامت کودکان

افزایش وزن در یک بارداری طبیعی، نتیجه یک فرآیند فیزیولوژیک است که  در راستای رشد جنین و آماده سازی مادر برای حفظ آن اتفاق می افتد که بیشتر این افزایش وزن نیز مربوط به نوزاد می باشد. مطالعات نشان داده اند که افزایش وزن متعادل در دوران بارداری سبب کم شدن میزان مرگ ومیر شیر خوار، افزایش وزن متوسط تولد وکاهش شیوع تولد نوزاد با وزن کم می گردد .

در تحقیقات جدید دانشگاه بریستول بیش از ۵ هزار کودک درسن ۹ سالگی مورد بررسی قرار گرفتند در حالی که نمونه خونی ۳۴۵۷ کودک در دسترس بود. محققان ارتباط بین وزن قبل از بارداری و میزان افزایش وزن در دوران بارداری را با عوامل خطر بیماری قلبی درکودکان مورد بررسی قرار دادند.

نتایج این بررسی نشان داد اگر اضافه وزن زنان در دوران بارداری بیشتر از حد استاندارد توصیه شده باشد، فرزندانشان در سن نه سالگی دچار مشکلات زیر خواهند شد:

  • وزن این کودکان، یک کیلوگرم بیشتر از وزن کودکانی است که مادرانشان در دوران بارداری اضافه وزن نرمالی داشته اند.
  • دور کمر آنها ۲ سانتی متر بیشتر است.
  • چربی بدن آنها یک کیلوگرم بیشتر است.
  • فشار خون سیستولیک آنها  mmHg1 بالاتر است.
  • شاخصهای التهابی آنها ۱۵ درصد بیشتر است.
  • کلسترول خوب  (HDL) خون آنها mmol/1کمتر است.

در این مطالعه، از گزارشات پیش از تولد برای گردآوری اطلاعات تفصیلی در مورد اضافه وزن مادران در دوران بارداری نیز استفاده شده بود. محققین اظهار داشتند میزان افزایش وزن در دوران بارداری، هنوز مورد بحث است و جواب دقیقی برای آن  نداریم. به این علت که افزایش وزن دوران بارداری فرایند پیچیده ای است و نه تنها به چگونگی رشد کودک مربوط می باشد بلکه به مایع آمنیوتیک و چگونگی افزایش حجم خون مادر نیز وابسته است.

این تحقیق علاوه بر نتایج فوق، نشان داد که بیش از آنکه افزایش وزن دوران بارداری حائز اهمیت باشد، وزن مادر در پیش از بارداری اهمیت دارد. لذا این تحقیق تاکید می کند زنان در سنین باروری باید بیش از پیش بر حفظ وزن سالم خود اصرار داشته باشند.

نکته عملی: زنان  باید در سنین باروری با رژیم غذایی سالم و البته مغذی سعی در حفظ وزن ایده آل خود داشته باشند زیرا همانطورکه تحقیقات فوق نشان داد وزن پیش از بارداری بیشتر از میزان اضافه وزن دوران بارداری بر روی سلامت کودک تاثیرگذار است.

منبع:Circulation, 2010

Loading