کنترل میزان چربی خون با رژیم حاوی اسید چرب غیر اشباع تک زنجیره ای

تحقیقات نشان می‌دهند که ارتباط مستقیمی‌‌ میان رژیم غذایی و بیماری قلبی وجود دارد و با دریافت یک رژیم غذایی سالم می‌توان سلامتی قلب و دستگاه گردش خون را حفظ کرد. LDLاکسید شده منجربه ضایعات آترواسکلروز می شود،در حالی که HDL ازتجمع چربی در دیواره عروق جلوگیری می کند.  بنابراین کاهش سطح HDL-c و افزایش سطح LDL-cخون از جمله فاکتورهای خطر در بیماری های قلبی می باشند. طبق مطالعات اخیر افزودن چربی MUFA (اسید های چرب غیر اشباع تک زنجیره ای که در روغن زیتون، روغن کانولا و بادام زمینی وجود دارد) به رژیم غذایی کم کلسترول در بیماران مبتلا به افزایش کلسترول خون،  سبب افزایش HDL(کلسترول خوب) تا ۱۲.۵% و کاهش LDL(کلسترول بد) تا ۳۵% می گردد.

در مطالعه ای که اخیرا در این زمینه انجام شده است ۱۷ مرد و ۷ خانم (یائسه) که از رژیم با چربی اشباع بسیار پایین استفاده کرده بودند انتخاب شده و در دو گروه رژیم با MUFAبالا و رژیم با MUFAپایین قرار گرفتند. در گروه رژیم با MUFAبالا، ۱۳ % کالری ناشی از کربوهیدرات با روغن حاوی MUFAبالا جایگزین گردید. طی دو ماه مداخله کاهش واضحی در سطح کلسترول در این گروه  مشاهده گردید.

نتایج این مطالعه نشان داد که جایگزین کردن۱۳ % کالری ناشی از کربوهیدرات با روغن حاوی MUFAسبب افزایش ۱۲.۵% در میزان HDL-cخون می گردد. همانطور که می دانیم کهافزایش میزان HDL-cخون،  یکی از فاکتورهای مهم در پیشگیری از بیماری قلبی می باشد،  سایر روش ها برای افزایش سطح HDL-cخون شامل کاهش وزن، ترک سیگار و ورزش منظم می باشد.


نکته عملی: افزایش کلسترول، کاملا قابل پیشگیری و کنترل است، اگرچه عوامل ژنتیک نیز در بروز آن موثرند. تغییر شیوه ی زندگی مانند ورزش کردن و داشتن رژیم غذایی سالم، اولین گام برای پیشگیری از افزایش کلسترول و در نتیجه پیشگیری از بیماری های قلبی می باشد. علاوه بر این،  افزودن چربی  MUFA( که در روغن زیتون، روغن کانولا و بادام زمینی وجود دارد)  به رژیم غذایی، سطح HDL-cرا افزایش می دهد و در کنار رژیم کم کلسترول اثر محافظتی بر سلامت قلب خواهد داشت. رژیم مدیترانه ای نمونه ای از این نوع رژیم می باشد.

منبع: Canadian Medical Association Journal, 2010, November 3

Loading