رژیم غذایی کاهش وزن و پوکی استخوان‌

یکی از مشکلات افراد چاق آن است که آیا رژیم غذایی و محدودیت انرژی دریافتی موجب از دست رفتن بافت استخوانی یا پوکی استخوان نمی‌شود، چراکه خیلی از افراد چاق بویژه خانم‌ها و آن هم پس از سن ۵۰ سالگی به طور خود به خود از پوکی استخوان رنج می‌برند و نگران آن می‌باشند که رژیم باعث تشدید این مشکل نگردد.

مطالعات انجام شده نشان داده است چنان که شما یک تغذیه کاملا متعادل را داشته باشید با کاهش انرژی دریافتی از پوکی استخوان رنج نخواهید برد. در این مطالعه که توسط دکتر ردمن و همکارانش در مجله آرشیو طب داخلی در ماه سپتامبر ۲۰۰۸ چاپ شده است کاهش وزن و کاهش بافت استخوانی روی ۴۶‌مرد و زن چاق که روی ۴ رژیم متفاوت غذایی قرار داشتند در مدت ۶ ماه مورد بررسی قرار گرفت. همه افراد شرکت‌کننده میزان توصیه شده ویتامین و املاح ازجمله کلسیم را  طی این مدت دریافت کردند. گروه کنترل، رژیم غذایی سالم  بدون محدودیت انرژی را داشتند در حالی که رژیم غذایی گروه دوم حاوی ۲۵ درصد انرژی کمتر در مقایسه با انرژی سوخت و سازشان بود. گروه سوم همین میزان کاهش انرژی دریافتی را از ترکیب ورزش و رژیم غذایی اعمال کردند و بالاخره گروه چهارم رژیم با کالری بسیار محدود کمتر از ۱۰۰۰ کیلوکالری در روز را داشتند، تا آنجا که ۱۵ درصد از وزنشان را از دست دادند. براساس توصیه انجمن متخصصان قلب آمریکا، رژیم غذایی این افراد حاوی ۳۰‌درصد چربی، ۱۵ درصد پروتئین و ۵۵ درصد کربوهیدرات بود. میزان تراکم استخوانی و شاخص‌های خونی نشان‌دهنده تحلیل و ایجاد بافت استخوانی نیز مورد سنجش قرار گرفت.

براساس نتایج این مطالعه، تغییرات معناداری در میزان بافت استخوانی گروه‌های رژیم‌گیرنده نسبت به گروه کنترل وجود نداشت. در حالی که کاهش وزن در گروه کنترل یک درصد و در گروه‌های رژیم‌گیرنده به ترتیب ۴/۱۰، ۱۰ و ۸/۱۳ درصد بوده است.

البته مطالعات قبلی روی افراد مسن‌تر نشان داده است که رژیم غذایی با میزان محدودیت مشابه در انرژی دریافتی تغییرات بافت استخوانی را در کمتر از ۶ ماه باعث شده است. توجیه این تناقض، نیاز به مطالعات آینده دارد، ولی شاید رده سنی پایین‌تر باعث عدم ایجاد پوکی استخوان در هنگام کاهش وزن شده است.

نتیجه‌گیری عملی از نتایج مطالعه فوق‌الذکر آن است که اولا کاهش وزن به دلیل جلوگیری از اثرات نامطلوب احتمالی در بافت استخوانی باید در سنین جوان‌تر شروع شود. ثانیا برای کاهش وزن از رژیم‌های غذایی متعادل که منجر به کاهش وزن ۱۰ در صدی در مدت ۳ ماه شود، استفاده نمایید، نه رژیم‌های غذایی سریع‌الاثر و معجزه‌آسای چندروزه. علاوه بر آن ریزمغذی‌ها و ویتامین‌های مورد نیاز را حتما با مشورت پزشک متخصص دریافت کنید. ثالثا اضافه کردن فعالیت بدنی به رژیم غذایی علاوه بر تسهیل کاهش وزن، باعث تقویت بافت استخوانی و پیشگیری از پوکی استخوان احتمالی می‌شود.

Loading