فواید نوشیدن شیر پس از ورزش

زنان اغلب به ورزش های استقامتی علاقه چندانی ندارند  اما باید بدانید که این نوع ورزش فواید بی شماری برای سلامتی فرد دارد. از جمله تقویت استخوان ها و عضلات و بهبود سلامت متابولیک. همچنین بعضی از خانم ها به دلیل باورهای غلط محصولات لبنی بسیار کمی مصرف می کنند، زیرا که تصور می کنند این محصولات سبب افزایش وزن آنها خواهد شد. به تازگی مطالعات نشان داده اند زنانی که بعد از تمرینات ورزشی با وزنه ، دو لیوان شیر می نوشند در مقایسه با زنانی که از نوشیدنی های انرژی زای حاوی شکر استفاده می کنند، عضله بیشتری ساخته و چربی بیشتری از دست می دهند.

هنوز علت دقیق تاثیر شیر مشخص نیست اما به نظر می رسد مجموع کلسیم، پروتئین با کیفیت بالا  و ویتامین Dاز عوامل کلیدی باشند که در شیر موجودند.

در طول این مطالعه ۱۲ هفته ای زنان به دو گروه تقسیم شدند. هر دو گروه دو ساعت قبل از ورزش اجازه نداشتند هیچ نوشیدنی ای غیر از آب استفاده کنند. بلافاصله بعد از ورزش یک گروه ۵۰۰ میلی لیتر شیر بدون چربی و گروه دیگر نوشیدنی انرژی زای حاوی شکر که ظاهری همانند شیر داشت مصرف کردند. یک ساعت بعد از ورزش نیز همان نوشیدنی استفاده شد. برنامه ورزشی که مربی بر آن نظارت داشت شامل سه نوع ورزش سینه، شکم و پاها  بود.

نتایج این مطالعه نشان داد زنانی که از شیر به جای از نوشیدنی های انرژی زا استفاده کرده بودند، هیچ وزنی اضافه نکردند علاوه بر آن که افزایش در توده عضلانی آنان با کاهش توده چربی در تعادل بوده است.

نکته عملی: داشتن ورزش منظم از توصیه های هیشگی متخصصین تغذیه برای کنترل وزن است. موارد ساده ای مثل ورزش منظم با کمک وزنه در صورتی که پس از آن به جای استفاده از نوشیدنیهای انرژی زای حاوی شکر  همراه با مصرف شیر باشد، می تواند سبب بهبود ترکیب بافت عضلانی و نیز سوخت و ساز و کنترل وزن شما گردد.

منبع: Medicine & Science in Sports & Exercise, 2010; 42 (6): 1122-1130

Loading