مصرف فروکتوز و چربی ترانس در ایجاد کبد چرب

شیوع بیماری کبد چرب در طی سالهای اخیر باعث شده است که دانشمندان علوم پزشکی بدنبال یافتن راههایی برای کنترل این بیماری باشند. قطعا رژیم غذایی نقش مهمی در ایجاد و گسترش این بیماری دارد. ایزومر ترانس یک اسید چرب غیر عادی است و در مقایسه با ایزومر سیس دارای نقطه ذوببالاتر ، قابلیت انحلال کمتر و واکنش پذیری کندتر است . ایزومر ترانس طی فرآیندهیدروژناسیون برای تولید روغن نباتی جامد و نیز مقدار کمی طی عملیات بی بو کردنروغن های مایع به وجود می آید و همچنین در بعضی مواد غذایی طبیعی مانند شیر بهمیزان کم وجود دارد . وجود این اسید چرب در روغن و چربی نامطلوب و برای سلامتی مضراست ، از همین رو تنها روغن هایی برای مصرف مناسبند که میزان اسید چرب ترانس آنهاکمتر از ۱۰ درصد باشد.

از طرف دیگر بررسیها نشان داده است که قندفروکتوز تقریبا ۲/۱۰ درصد مصرف کل کالری را در ایالات متحده شامل می شود که با بسیاری از بیماری ها ، همچون اضافه وزن ، بیماری های قلبی –عروقی و بیماری کبدی در ارتباط است.

در مطالعه ای که اخیرا در مجله Hepathology چاپ شده است اثرات چربی های نامطلوب غذایی و نیز مصرف فروکتوز بر روی چاقی و ایجاد کبد چرب در موشها مورد بررسی قرار گرفته است. در این مطالعات بعضی از موش ها توسط رژیم نرمال تغذیه شده و گروهی دیگر توسط نوشیدنی های غنی از فروکتوز و سوکروز و همین طور چربی جامد (با اسید چرب ترانس) تغذیه شده سپس محتوای چربی کبد ، آسیب بافتی و مکانیسم بیولوژیکی آسیب ها در آنها مورد بررسی قرار گرفت .

نتایج مطالعات بیانگر آن است که گروهی ازموش ها که از رژیم نرمال تغذیه شده بودند توده بدنی خود را حفظ کرده و به  بیماری کبدی مبتلا نشده بودند . از سوی دیگر گروهی از موشها که برنامه غذایی با کالری بالا حاوی چربی های ترانس و فروکتوز دریافت کرده بودند ، چاق شده و به بیماری کبدی مبتلا شده بودند.

نکته عملی:‌ برنامه غذایی حاوی فروکتور ،‌ساکاروز و چربی ترانس زیاد ، نه تنها منجر به اضافه وزن شده بلکه نهایتا فرد را به سمت بیماری کبد چرب و تخریب بافت کبدی سوق می دهد .

منبع: Hepatology. , 2010; DOI: 10.1002/hep.23797

Loading