نارسایی قلبی در اثر چاقی شکمی

در جامعه امروزی شیوع بیماری‌های مزمن بویژه نارسایی قلبی پیشرفت روزافزونی داشته است. بروز اختلالات قلبی که منجر به بستری شدن مبتلایان می‌گردد، نه‌تنها سلامتی آنان را تهدید می‌نماید بلکه هزینه‌های هنگفتی را بر فرد و نیز جوامع مختلف تحمیل می‌نماید. مطالعات قبلی ثابت کرده بودند که افزایش وزن، بویژه چاقی شکمی خطر بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد. تحقیقات جدید نشان دادند، نمایه توده بدنی (BMI) و اندازه دور کمر، بر ابتلا به نارسایی قلبی و بستری شدن افراد مبتلا یا حتی مرگ آنها اثرگذار می‌باشد.

مطالعات اخیر بر اهمیت حفظ وزن طبیعی بدن با استفاده از رژیم غذایی و ورزش تاکید دارد. در نارسایی قلبی، این ارگان برای پمپاژ موثر خون به داخل رگ‌ها، بسیار ضعیف می‌گردد، در مبتلایان به نارسایی قلبی عدم توانایی فرد در فرستادن خون به ارگان‌های مختلف بدن سبب خستگی، متورم شدن پاها و تنگی نفس و نارسایی تنفسی و حتی مرگ می‌شود. لازم به ذکر است که این علائم تهدید‌کننده باعث می‌شود نارسایی قلبی یکی از دلایل اصلی بستری افراد مسن بالای ۶۵ سال در جوامع مختلف باشد.

در مطالعه آینده‌نگری که اخیرا در سوئد روی بیش از ۸۰‌هزار سوئدی میانسال تا مسن انجام گرفت اثرات چاقی و نیز چاقی شکمی بر ابتلای به نارسایی قلبی و نیز عوارض آن مورد بررسی قرار گرفت. در این مطالعه ۳۶۷۸۳ زن ۴۸ تا ۸۳ سال و ۴۳۴۸۷ مرد ۴۵ تا ۷۹ سال، شرکت نمودند. در طول ۶ سال پیگیری، ۳۸۲ زن و ۷۱۸ مرد در اثر نارسایی قلبی بستری شده یا جان خود را از دست دادند.

در این مطالعه که در مجله علمی گردش خون چاپ شده است در هر دو گروه زنان و مردان، خطر بستری شدن و یا مرگ در اثر نارسایی قلبی با افزایش BMI و اندازه دور کمر، بیشتر می‌شود. به ازای افزایش هر واحد در میزان BMI ، خطر بستری شدن یا مرگ در اثر ناراحتی قلبی ۳ درصد در زنان و ۷ درصد در مردان افزایش می‌یافت، نتایج این مطالعه همچنین حاکی از آن است که در افراد با وزن طبیعی با افزایش دور کمر به میزان ۱۰ سانتی‌متر خطر نارسایی قلبی به میزان ۱۶ ۱۵ درصد در زنان و مردان افزایش می‌یابد، در حالی که در کسانی که دچار چاقی بودند BMI( بیش از ۳۰ داشتند) به ازای افزایش هر ۱۰ سانتی‌متر در اندازه دور کمر، این خطر در زنان ۱۹ درصد و در مردان ۳۰‌درصد افزایش پیدا کرد.

نکته عملی

چاقی و بویژه چاقی شکمی علاوه بر تاثیرات منفی در کنترل قند و فشار خون با ایجاد اختلال در عملکرد قلب باعث تشدید نارسایی قلبی و نیز خطر مرگ ناشی از آن می‌گردد. با افزایش سن، زمانی که فرد ضعیف‌تر شده و قدرت قلب کاهش می‌یابد، اثرات نامطلوب چاقی بویژه تجمع چربی در ناحیه شکمی بیشتر می‌گردد. شما می‌توانید با کاهش وزن ۱۰‌درصدی خیلی از این آثار نامطلوب را برطرف نمایید.

Loading