از آن جایی که کودکان تازه راه افتاده معده کوچکی دارند و ظرفیت زیادی برای غذاهای حجیم ندارند این مسئله خیلی مهم است که از غذاهای کم چرب و حاوی فیبر زیاد،  که برای بزرگسالان غذاهای سالمی است  استفاده نکنند. هضم غذاهایی که حاوی فیبر فراوان هستند برا ی کودکان مشکل است و از طرفی باعث ایجاد سیری زود هنگام در آنها میکند و در نتیجه کالری لازم به آنها نمیرسد.


غذاهای حاوی چربی زیاد میتواند کالری مورد نیاز این افراد را فراهم کند زیرا هر گرم چربی دو برابر کربوهیدرات و پروتئین کالری دارد.رژیم غذایی حاوی ۵۰% چربی در این دوران مناسب است که به طور متوسط برای دختران ۶۵ گرم چربی و پسران ۶۸ گرم چربی است.
از یک سالگی کودکان میتوانند شیر گاو مصرف کنند که باید  حتما شیر پر چرب باشد.
لبنیات و گوشت و تخم مرغ چربی مورد نیاز را فراهم می آورد.
شیر و تخم مرغ لبنیات و شیر در ضمن کلسیم و و ویتامین A مورد نیاز کودک را فراهم میکند.
تخم مرغ و گوشت و ماهی   و حبوبات پروتئین مورد نیاز را کودک را فراهم میکنند.
کودکان زیر یکسال نباید از شیر کم چرب استفاده کنند زیرا آنها به کالری و ویتامین A موجود در شیر پر چرب نیاز دارند.


از یکسالگی به بعد کودک میتواند از سفره غذایی بزرگسالان استفاده کند که در صورت لزوم میتواند خرد شود ولی نباید فراموش کرد که از زدن شکر و نمک اضافی به غذای کودک خودداری شود. هر هفته میتوان یک تا دو غذای جدید را برای کودک شروع کرد.از یکسالگی میتوان همه گونه پنیر را به کودک داد.در ضمن اولیاء باید از دادن تنقلات پر از شکر و نمک مثل کیک و چیپس و….. به کودک  خودداری کنند. مطالعات نشان میدهد کودکان در این سن دوبرابر میزان توصیه شده نمک و شکر  استفاده میکنند.


از دادن شکلات ها و تنقلات و نوشابه های خوشمزه به عنوان جایزه به کودکان خود جدا خودداری کنید. اگر شما از مواد غذایی پر شکر و پر نمک به عنوان پاداش و جایزه کودک استفاده کنید کودک کم کم احساس میکند این خوراکی ها از غذاهای دیگر مطلوبتر هستند.هرگز این خوراکی ها را به عنوان جایزه برای خوردن میوه و سبزیجات  به کودک خود ارائه ندهید.