شیوه غذا دادن به کودکان ۱ تا ۴ سال

همیشه سعی کنید میزان غذایی را که برای کودک خود در نظر میگیرید مطابق با اشتهای او باشد .مثلا برای کودک کم غذا همیشه کمی کمتر از میزانی که میخورد غذا  سرو کنید چرا که همیشه میتوان باز غذای بیشتری کشید.

مواد غذایی مورد نیاز کودکان بین ۱-۴ سالگی شامل:


میوه و سبزیجات– ۴-۵ وعده میوه  و سبزیجات تازه و یا خشک شده ، به صورت خام و یا پخته.


کربوهیدراتهای نشاسته دار– نان و حبوبات و سیب زمینی و برنج در این دسته قرار دارند.


پروتئین– ۲ وعده از گوشت قرمز و یا ماهی و مرغ و یا تخم مرغ باید در رژیم غذایی کودک گنجانده شود. برای جلوگیری از بیماری باید تخم مرغ کاملا پخته شود.


کلسیم– ۶۰۰ میلی لیتر شیر(به صورت پرچرب و یا با چربی کم)در کنار ۱-۲ میان وعده از لبنیات مثل ماست و پنیر باید در رژیم غذایی کودک وجود داشته باشد.


چند وعده غذا  در روز؟
کودکان در این سنین اغلب نمیتوانند یک وعده غذایی بزرگ را به طور کامل مصرف کنند و از طرف دیگر نیاز مواد غذایی آنها بالاست .پس دادن غذا به صورت کم کم در وعده های زیاد بهترین راه است.
صبحانه بهترین و مهمترین وعده غذایی است و نباید ترک شود.نهار هم وعده غذایی حیاتی برای تجدید قوای کودکان است. شام یک وعده غذایی برای خوردن همه فامیل در کنار یکدیگر است.میان وعده صبح و عصر زمان خوبی برای خوردن تنقلات سالم است.


یک سرو غذایی چیست؟
برای یک کودک در سن قبل از دبستان یک سهمیه غذایی شامل:
۱×30 گرم نان و یا دو قاشق غلات مخصوص صبحانه یا ماکا رونی و یا برنج ویا ۱×150 گرم سیب زمینی ۴۰-۵۰ گرم گوشت،مرغ ،ماهی،حبوبات و یا یک تخم مرغ کامل
۳۰ گرم پنیر و یایک فنجان ماست
یک میوه کوچک کامل مثل آلو ویا ½ میوه بزرگ مثل سیب و یا پرتقال،۲ قاشق غذا خوری توت و یا  8 عدد انگور یا گیلاس
۱-۲ قاشق سبزیجات پخته و یا یک هویچ کامل