میوه ها و سبزیجات و نوشیدنی ها

میوه ها و سبزیجات
همگی ما میدانیم که میوه ها وسبزیجات غنی از ویتامین ها و مواد معدنی و فیبر هستند. توصیه رسمی به خوردن ۵ وعده از این مواد در روز میشود ولی آیا این توصیه برای کودکان نیز صادق است؟
آژانس استاندارهای غذایی توصیه میکند از شروع غذای تکمیلی تا سن ۵ سالگی باید مصرف میوه و سبزیجات در کودکان افزایش یابد وتا ۵ سالگی به ۵ وعده در روز برسد.
بهترین راه دادن رنج وسیعی از میوه و سبزیجات، در میزان کم، از ابتدای شروع غذای تکمیلی است که میتوان در سوپ و پوره ها گنجانده شود. باید کم کم میزان افزوده شده  بیشتر به صورت تکه تکه و یا ریز  و  خرد شده  و در نهایت  میوه کامل باشد.در این حالت کودک آهسته آهسته به طعم و مزه آنها عادت کرده و در کنار آن  به همه شکل مصرف میوه و سبزیجات عادت میکند.
اگر دادن میوه و سبزیجات تاخیر داده شود پذیرش آن از طرف کودک سختتر میشود. علت آنهم این است که ذائقه کودک در ۲ سال اول زندگی شکل میگیرد.پس اهمیت شروع میوه و سبزیجات از سنین کم مشخص میشود.

نوشیدنی ها
بیشترین مصرف مایعات کودک باید شیر و یا شکلی از شیر  ویا آب باشد.
در صورت علاقه کودک میتوان میزان کمی آبمیوه و یا آب سبزیجات رقیق شده به او داد ولی از دادن نوشابه های گازدار و نوشیدنی های حاوی کافئین به کودک حود خودداری کنید.