تعداد کودکان پیش دبستانی چاق یا با اضافه وزن در امریکا و انگلستان در حال افزایش است، مطابق با بررسی اخیر، امروزه یک سوم کودکان زیر ۴ سال در انگلیس اضافه وزن دارند  و از هر ۱۰ نفر یک نفر چاق می باشد. این ارقام نگران کننده می باشد، زیرا ارتباطات بسیاری بین چاقی دوران کودکی و مشکلات سلامتی در آینده وجود دارد. برای مثال مطالعه ای در سال ۲۰۰۲  در دانشگاه  Southampton نشان داد که کودکانی که بیشترین وزن را بین سنین ۱ تا ۵ سال بدست می آورند، بالاترین فشار خون را در بزرگسالی دارند. چاقی دوران کودکی با چاقی، بیماری های قلبی و عروقی، دیابت و مقاومت به انسولین، همچنین مشکلات مربوط به مفاصل در دوران بزرگسالی مرتبط می باشد.


اگرچه والدین نباید کودکان خود را با رژیم های کم کالری، کم چرب و پر فیبر تغذیه کنند، ولی مطالعات نشان داده است اضافه وزن در کودکان، با کمی تحرک،  نوشیدنی ها، میان وعده ها و غذاهای پرچرب، شیرین وکالری بالا در ارتباط می باشد. بنابراین شما باید برای کودک خود رژیم متعادل وسالمی را تامین کنید که اضافه وزن پیدا نکند.


با این وجود چنانچه تصور می کنید کودکتان اضافه وزن دارد، می توانید با استفاده از نمودارهای رشد او را چک کنید و یا به پزشک مراجعه کنید. همچنین توجه به این نکته حائز اهمیت است که کودکتان سوء تغذیه نداشته باشد؛ برخی کودکان بطور طبیعی و بدون اینکه کمبود مواد مغذی داشته باشند، لاغر هستند، اما اگر کودکتان لاغر است و به نظر می رسد تاخیری در رشدش وجود دارد (رنگ پریدگی، بی اشتهایی و کمبود انرژی وتوان جسمانی)، حتما باید به پزشک مراجعه نمایید.

برنامه غذایی برای کودکان ۴-۱ ساله

  • مقدار تمامی وعده های غذایی باید تعیین گردد، مگر در موارد خاص که اشتهای کودک راهنما خواهد بود.
  • برای کودکان کم سال تر باید به خوبی غذاها را خرد کرد.
     
  • چنانچه کودکتان گرسنه است، در بین وعده های اصلی دو میان وعده قرار دهید (میان وعده صبح و میان وعده عصر). می توانید این موارد را انتخاب کنید: میوه هایی که به روش دستی خشک شده اند (مانند برگه زردآلو وکشمش)، میوه تازه، یک برش کوچک نان به همراه کره وعسل یا کره بادام زمینی، کیک برنجی، سیب زمینی با میزان کمی پنیر، کیک میوه ای، نصف نان تست یا کیک با میزان کمی کره.
  • روزانه یک لیتر آب به کودکان خود بدهید که نیمی از آن از طریق شیر و بقیه را با دادن آب تامین کنید، حداکثر می توانید ۲ فنجان کوچک آبمیوه رقیق شده با آب به کودک خود بدهید.

نمونه ای از برنامه غذایی کودکان ۲-۱ سال
صبحانه: یک عدد تخم مرغ آبپز متوسط، یک عدد نان تست با کره، ۲/۱ کیوی یا گلابی
ناهار: خوراک گوشت (یک تکه گوشت گوساله بهمراه سیب زمینی، هویج و گل کلم) یا یک تکه ماهی کبابی شده  به همراه سیب زمینی و کلم بروکلی
شام: ماکارونی پخته شده به همراه سس گوجه فرنگی

نمونه ای از برنامه غذایی کودکان ۳-۲ سال
صبحانه: یک عدد تخم مرغ آبپز، یک برش نان تست و کره، یک لیوان آبمیوه طبیعی
ناهار: یک تکه سینه مرغ سرخ شده در میزان کمی روغن آفتابگردان به همراه سیب زمینی، ذرت شیرین و هویج
شام: ساندویچ پنیر به همراه ۲/۱ گوجه فرنگی

نمونه ای از برنامه غذایی کودکان ۴-۳ سال
صبحانه: کورن فلکس به همراه شیر، یک برش نان با کره و مربا کم شیرین، مقداری توت
ناهار: یک تکه مرغ با یک بشقاب برنج به همراه کلم بروکلی
شام: تخم مرغ آبپز به همراه مایونز، یک عدد نارنگی یا میوه ای