تنفر از سبزیجات: اگر کودکتان از برخی سبزی ها متنفر است، مشکل بزرگی برای تامین تمامی مواد مغذی نخواهد داشت، زیرا نیاز وی با مصرف دیگر سبزی هایی که دوست دارد، برطرف خواهد شد.


میان وعده ها  و غذاهای کم ارزش: چنانچه این غذاهای کم ارزش در سنین کم دردسترس بچه ها قرار گیرد، کودکان به این غذاها تمایل خواهند داشت. متاسفانه تعداد بسیاری از والدین، چیپس، شیرینی ها و ……. به کودکان کوچک خود می دهند. در حالیکه در این سنین، والدین باید آنچه کودک می خورد را بیشتر کنترل نماید و این غذا ها را بعنوان جایزه به کودک معرفی نکنند. این موضوع بخصوص در مورد کودکان با اضافه وزن و کودکانی که اشتهای ضعیفی دارند، حائز اهمیت است.


شیرینی دوست: داشتن ذائقه شور و شیرین نسبت به غذاها در سال های ابتدایی زندگی ایجاد می گردد و تغییر آن مشکل می باشد. با وجود این هیچ چیز بدی در بسیاری از پو دینگ ها وجود ندارد و می توانند بعنوان گستره ای از مواد مغذی شامل ویتامینC، کلسیم و پروتئین به کودکان داده شوند. چنانچه کودکتان رژیم متعادلی دارد، دریافت  مقادیر کمی قند مانند آنچه در دسرهاست، قابل قبول می باشد.

لذت بخش ساختن غذاها
برخی والدین نگران هستند که یک رژیم خوب، وعده های غذایی را برای کودکان ناراحت کننده و اضطراب زا می سازد. این موضوع، مشکلات کوچک را بدتر می کند، بعنوان مثال بچه ها تحت فشار براحتی از خوردن غذا سرباز می زنند یا یاد می گیرند برای جلب توجه از خوردن غذا امتناع کنند. به کودکتان القا کنید که غذاهای سالم، جالب و لذت بخش هستند. به کودکان خود کمک کنید علاقه شان به غذاهای طبیعی و شیرینی های خانگی بیشتر گردد. به آنها اجازه دهید از نشستن در کنار شما و دیگر اعضای خانواده لذت ببرند. حتی کودکان کوچک می توانند شما را در آماده کردن غذاها کمک کنند؛ به عنوان مثال در شستن میوه ها وسبزی ها، مخلوط کردن آنها، ورز دادن و امتحان کردن طعم غذاها.


اگر کودکتان واقعا غذایی را نمی خواهد هرگز او را مجبور نکنید تا زمان تمام شدن غذای دیگران، بدون خوردن غذا بنشیند. زمان هر وعده غذایی را به ۳۰-۲۰ دقیقه محدود نمایید.


غذاهای مورد علاقه و مورد تنفر کودکان


۱۰ غذای مهمی که کودکان ۵-۴ سال غالبا از آن متنفر هستند:
آواکادو *  تره فرنگی *  هندوانه * پنیر * فلفل شیرین * پیاز * جگر * کلم * هویج


۱۰ غذای مهمی که کودکان ۵-۴ سال غالبا به آنها علاقمند هستند:
شکلات * بیسکوئیت شکلاتی * چیپس * ماست * بستنی *  ژله *نان * جوجه * بیسکوئیت ها