ناهار مدرسه: غذای خانگی یا غذای کافه تریا؟

اگرچه در حدود نیمی از والدین برای تهیه ناهار کودکان به غذاهای آماده عرضه شده در مدارس اکتفا می کنند ، ولیکن غذای خانگی جایگزین مناسب تری است .
استانداردهای تغذیه پایه در کودکان سنین مدرسه، انتشار یافته اند . این استانداردها بر پایه دریافت غذاهای متعادل و متنوع مطابق با هرم غذایی کودکان می باشد و شامل غذاهای بدون چیپس در کودکان دبستانی و منوی غذایی حاوی غذاهایی متشکل از همه گروه های اصلی غذایی می باشد . برای رعایت هرچه بیشتر این استانداردها باید با کودک خود در مورد ناهارهای مدرسه صحبت کرده و او را تشویق به انتخاب های سالم غذایی نمایید. چنانچه قبلاً عادات غذایی سالم را در خانه اجرا کرده باشید اجرای روند فوق الذکر برایتان آسان تر خواهد بود .


مشکل بعدی هزینه است. برخی از مسئولین تهیه غذای مدرسه، هزینه بسیار کمی را در مقابل هزینه دریافتی از والدین و یا کودک برای تهیه غذا هزینه میکنند.  نگرانی دیگر این است که برخی از کودکان هزینه دریافت شده از والدین را به منظور خرید ناهار صرف نمی کنند در واقع آنها این مبلغ را صرف خرید تنقلات ، شیرینی ها و نوشیدنی های مختلف در مسیر رفت و برگشت مدرسه می کنند .
برخی از مدارس تلاش زیادی برای حل مشکل مربوط به غذای مدرسه می کنند ولی برخی دیگر به این مسئله اهمیت  نمی دهند . بهترین پیشنهاد اینست که مدیر مدرسه را ملاقات کنید و در رابطه با نحوه ارائه وعده ناهار  در مدرسه پرس و جو کرده و نهایتاً با توجه به بررسی به عمل آمده از بین ناهار خانگی منزل و یا ناهار کافه تریا یکی را انتخاب نمایید . سوال کنید آیا در مدرسه فردی به عنوان مسئول تغذیه حضور دارد . منوی موجود را ببینید و یک بار در زمان ناهار در مدرسه حضور پیدا کنید و از نزدیک این زمان را مشاهده کنید . آیا سالاد تازه و تمیز به نظر می آید؟  آیا غذای تهیه شده مملو از روغن است ؟ آیا میوه تازه ای سرو می شود ؟

مقایسه ناهار های آماده در مدرسه با بسته ناهار خانگی

مزیت های ناهار های موجود در مدرسه :
سریع تر و آسان تر بودن برای والدین
گرم بودن غذا به ویژه در زمستان
امکان انتخاب غذا بر طبق علاقه کودک
رعایت اجباری استاندارهای پایه مربوط به تغذیه کودک

مضرات ناهار های موجود در مدرسه :
-در واقع والدین هیچ کنترلی بر انتخاب غذای انتخابی کودک ندارند
همه مسئولین تهیه غذا نکات مهم در تهیه غذا را رعایت نمی کنند – به عنوان مثال سبزیجات خیلی زود و در ابتدای تهیه غذا پخته می شوند و به مدت طولانی گرم نگه داشته می شوند و محتوای بسیار بالایی از ویتامین های خود را از دست می دهند .
این امکان وجود دارد که کودک پول مربوط به تهیه غذای ناهار را صرف خرید تنقلات و نوشیدنی های ناسالم کند .

مزیت های  ناهار خانگی:
والدین کنترل لازم در مورد غذایی که داخل ظرف غذای کودک می ریزند دارند .
والدین می توانند یک وعده ناهار کامل و متعادل را برای کودک فراهم کنند .
والدین می توانند با توجه به ناهاری که برای کودک در نظر گرفته مابقی برنامه غذایی روز او را طوری تنظیم کنند که تعادل در دریافت همه مواد مغذی وجود داشته باشد .

مضرات  ناهار خانگی:
وقت گیر بودن از لحاظ خرید و تهیه غذای مربوطه
چنانچه ظرف غذا در اتاق گرمی گذاشته شود و یا در مخازن بهداشتی نگهداری نشود ، ریسک مسمومیت غذایی وجود دارد. 

ویژگی های یک  ناهار خانگی سالم
دقت کنید که غذای در نظر گرفته شده ،یکی از مواد غذایی موجود در گروه های زیر را دارا باشد :
کربوهیدرات ها : مانند نان یا پاستا و… این گروه باید تهیه کننده بیشترین قسمت غذای ناهار کودک باشد .
پروتئین: پروتئین بدون چربی و یا پروتئین با چربی متوسط می تواند به عنوان محتوای داخل یک ساندویچ و یا قسمتی از سالاد کودک در نظر گرفته شود . مواد غذایی مانند پنیر ، گوشت لخم ، مرغ ، ماهی ، تخم مرغ ، کره بادام زمینی .
سبزیجات: سبزیجات می توانند به عنوان قسمتی از تهیه یک ساندویچ و یا در کنار پروتئین و کربوهیدرات در تهیه سالاد استفاده شوند (مانند سالاد گوجه فرنگی و کرفس خام و هویج همراه با تکه های ماهی و پاستا).
میوه: بسته ای از میوه های تازه مانند یک سیب یا گلابی یا کیوی تهیه کرده و سعی کنید میوه هایی را انتخاب کنید که به سادگی له نشوند . یا سالادی مخلوط از چند میوه درست کنید و در یک ظرف در دار ریخته و درب آن را محکم بسته و قاشقی نیز برای خوردن آن قرار دهید . چنانچه غذای آن روز کودک همراه مقادیر کافی سالاد سبزیجات است ، به جای سالاد میوه از مقداری میوه های خشک مانند برگه های مختلف استفاده کنید . بسته های کوچک میوه آماده مصرف در سوپر مارک ها نیز وجود دارد . هرازگاهی نیز می توان به جای میوه از آب میوه نیز استفاده کرد .
لبنیات: ماست و شیر غنی از کلسیم هستند و همیشه مورد پسند هستند .
کیک: یک برش از کیک با کیفیت خانگی – مانند کیک میوه ای یا کیک موزی و یا کیک هویج
نوشیدنی: آب و یا آب میوه رقیق بهترین انتخاب هستند . از مصرف نوشیدنی های گازدار یا کافئین دار اجتناب شود.
بهتر است دیگر اقلام غذایی مانند سیب زمینی سرخ شده ، مغزهای  نمک دار ، کیک و بیسکویت های آماده به ندرت استفاده شوند . اگر شما این نوع اقلام غذایی را در بسته تغذیه او قرار ندهید ، او نیز تمایلی به آنها نخواهد داشت . همچنین از مصرف غذاها ی آماده و کنسروی نیز اجتناب نمایید مانند سیب زمینی یا رشته فوری ، بسته های بیسکویت و پنیر و … چراکه  معمولاً مملوء از نمک و اسیدهای چرب ترانس و یا چربی اشباع هستند .
به خاطر داشته باشید که بسته های ناهار روزانه کودک نباید یکنواخت شوند . برای تهیه آنها وقت بگذارید و از خلاقیت خود استفاده کرده تا  بتوانید طیف متنوعی از رنگ و طعم بیافرینید و تزئین غذا را فراموش نکنید. نوع نانی که استفاده می کنید را چند وقت یک بار تغییر دهید و از انواع مختلف میوه ها و سبزیجات استفاده کنید.