چه شما در معرض خطر چاقی و اضافه وزن باشید و یا در وزن سلامتی ، حتما باید نکاتی را برای پیشگیری از اضافه وزن و مشکلات مرتبط با سلامتی آن رعایت کنید. عملکردهای لازم برای پیشگیری از چاق شدن مشابه دستورالعمل های کاهش وزن است : ورزش روزانه ، یک برنامه غذایی سالم، یک تعهد طولانی مدت برای نظارت بر آنچه میخورید و می نوشید.

  • به طور منظم ورزش کنید. یکی از مهم ترین مسائل برای پیشگیری از اضافه وزن ورزش مرتب است . شما برای جلوگیری از اضافه وزن باید ۱۵۰ تا ۲۵۰ دقیقه در هفته فعالیت بدنی متوسط شامل پیاده روی تند و شنا داشته باشید.
  • وعده ها و میان وعده های غذایی سالم مصرف کنید. غذاهای کم کالری و مغذی مثل میوه و سبزی و غلات کامل استفاده کنید.از چربی های اشباع ، قندهای ساده و الکل پرهیز کنید. به یاد داشته باشید که هیچ غذایی تمام مواد مغذی مورد نیاز بدنتان را تامین نخواهد کرد . در طول یک روز باید تنوع غذایی داشته باشید. ممکن است خوردن یک غذای پرچرب و پرکالری لذت بخش باشد اما سعی کنید غذاهایی انتخاب کنید که به شما در رسیدن به وزن سلامتی کمک می کنند.
  • موقعیت هایی که باعث افزایش خوردن شما میشوند را بشناسید و از آنها اجتناب کنید. وضعیت هایی که شما کنترلی بر خوردن خود ندارید را شناسایی کنید . فهرستی تهیه کرده و در آن هرچه می خورید، مقدار آن ، زمان مصرف غذا و اینکه چقدر گرسنه هستید را یادداشت کنید. بعد از یک مدت الگویی به دست می آورید. به این وسیله شما چنین موقعیت هایی را شناسایی کرده و می توانید رفتار های غذایی خود را کنترل کنید.
  • به طور منظم بروزنتان نظارت داشته باشید. افرادی که حداقل یک بار در هفته خود را وزن می کنند، در حفظ وزن و جلوگیری از افزایش آن موفق ترند. با وزن کردن مرتب کوچکترین افزایش وزنی را قبل از تبدیل به مشکلات بزرگتر شناسایی می کنید.
  • استوار و ثابت قدم باشید. با متعهد بودن به برنامه حفظ وزن سلامت در طول هفته ، آخر هفته و همه تعطیلات تا حد ممکن ، شانس موفقیت های طولانی مدت خود را افزایش می دهید.
چنانچه واقعا مایل به جلوگیری از افزایش وزن هستید ، بهترین راه تمرکز بر یک شیوه زندگی موثر شامل برنامه غذایی سالم، کم کالری و لذت بخش است.