آشنایی با ۱۰ عاملی که در ابتلا به نفخ شکم نقش دارند

آشنایی با 10 عاملی که در ابتلا به نفخ شکم نقش دارند

نفخ شکم بسیار شایع بوده و بسیاری از افراد آن را تجربه می‌کنند. برخی از علل بروز این مشکل عبارتند از:
۱- تولید گاز در معده و روده یکی از شایع‌ترین علل بروز نفخ است. مصرف برخی مواد غذایی مانند کلم، عفونت معده، بیماری کرون و سوءهاضمه در تولید گاز نقش دارند.
۲- سوءهاضمه که به علت پرخوری، دریافت برخی داروها مانند ایبوپروفن و عفونت معده رخ می‌دهد. سوءهاضمه مکرر ممکن است با زخم معده، سرطان و یا نارسایی کبد مرتبط باشد.
۳- عفونت معده که با تولید گاز، اسهال، تهوع، استفراغ و درد معده مرتبط است.
۴- رشد بیش از حد باکتری‌های روده کوچک (SIBO) که به علت اختلال در تعادل باکتری‌های معده و روده و افزایش باکتری‌های مضر موجود در روده کوچک رخ می‌دهد. سایر علائم SIBO عبارتند از: اسهال مکرر و اختلال در هضم و جذب مواد غذایی.
۵- احتباس مایعات که بر اثر مصرف مواد غذایی شور، عدم تحمل غذایی و یا تغییر در سطح هورمون‌ها ایجاد می‌شود. برخی زنان قبل از عادت ماهیانه خود و یا در اوایل بارداری نفخ را تجربه می‌کنند. دیابت و یا نارسایی کلیوی در بروز نفخ مزمن که با احتباس مایعات در ارتباط است، موثر هستند.
۶- عدم تحمل غذایی در افراد مبتلا به عدم تحمل لاکتوز و یا بیماران مبتلا به سلیاک (آلرژی به گلوتن)
۷- بیماری‌های مزمن روده مانند سندرم روده تحریک‌پذیر (IBS) و بیماری کرون
۸- گاستروپارزی که سبب اختلال در تخلیه معده می‌شود.
۹- اندومتریوز
۱۰- یبوست به علت کم آبی بدن، عدم دریافت فیبر در رژیم غذایی، عدم تحمل غذایی، بارداری، بیماری‌های روده، کمبود منیزیم و مصرف برخی داروها

درمان‌ نفخ:

نوشیدن آب، خوردن نعناع، عدم مصرف شیر و یا استفاده از شیر بدون لاکتوز در مبتلایان به عدم تحمل لاکتوز و کاهش مصرف غذاهایی که سبب نفخ می‌شوند، در رفع این مشکل موثر هستند.
اگر نفخ با علائمی مانند درد شدید، تب، استفراغی که بیش از ۲۴ ساعت طول کشیده است، مدفوع خونی، آسیب جسمی (مانند ضربه به معده و یا تصادف)، تورم سریع شکم یا سایر نقاط بدن و نارسایی کبدی یا کلیوی مرتبط است، حتماً باید به پزشک مراجعه شود.

Loading