آشنایی با ۱۱ ماده غذایی که به بهبود یبوست کمک می‌کنند

آشنایی با 11 ماده غذایی که به بهبود یبوست کمک می‌کنند

روده‌های هر فردی نسبت به مواد غذایی خورد شده واکنش متفاوتی نشان می‌دهد. اما مصرف برخی مواد غذایی به رفع یبوست کمک می‌کند. این مواد غذایی عبارتند از:
۱. آب: کمبود آب در بدن یکی از علل شایع ابتلا به یبوست است. در این شرایط روده قادر به افزودن آب کافی به مدفوع نیست.
۲. ماست پروبیوتیک و کفیر: بسیاری از محصولات لبنی، مانند ماست و کفیر، حاوی باکتری‌های مفیدی هستند که پروبیوتیک نامیده می‌شوند. پروبیوتیک‌ها به بهبود سلامت روده‌ها کمک می‌کنند.
۳. حبوبات: حبوبات مانند عدس و لوبیاها غنی از فیبر هستند. نتایج مطالعه‌ای نشان داده که ۱۰۰ گرم حبوبات پخته حدود ۲۶ درصد نیاز بدن به فیبر را تامین می‌کند.
۴. آلو: این میوه و آب آن حاوی مقادیر زیادی فیبر است. فیبر به افزایش سرعت حرکات روده کمک می‌کند. همچنین آلو حاوی سوربیتول و ترکیبات فنولیک است. این ترکیبات به حفظ سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند.
۵. سبوس گندم: سبوس گندم حاوی فیبر نامحلول است.
۶. بروکلی: بروکلی حاوی سولفورافان است. این ترکیب از روده‌ها حفاظت می‌کند. همچنین از رشد بیش از حد برخی باکتری‌های روده‌ای که با هضم تداخل دارند جلوگیری می‌کند.
۷. سیب و هلو: این دو میوه حاوی فیبر، سوربیتول و فروکتوز هستند که عمل هضم را بهبود می‌بخشند. سیب و هلو حاوی مقادیر زیادی آب نیز می‌باشند.
۸. انگور: انگور حاوی مقادیر زیادی فیبر و آب است.
۹. کیوی: ۱۰۰ گرم کیوی حاوی حدود ۲ تا ۳ گرم فیبر است. همچنین این میوه حاوی اکتینیدین است. اکتینیدین آنزیمی است که حرکات قسمت فوقانی دستگاه گوارش را تحریک می‌کند.
۱۰. نان و ماکارونی تهیه شده با گندم کامل: محصولات حاوی گندم کامل (سبوس‌دار) یک منبع خوب فیبر نامحلول هستند. فیبر نامحلول حجم مدفوع را افزایش می‌دهد.
۱۱. روغن زیتون و بزرک: این روغن‌ها ملین‌های ضعیفی بوده که به حرکت مواد در داخل روده کمک می‌کنند. همچنین دارای خاصیت آنتی‌اکسیدانی، ضدباکتریایی و ضدالتهابی هستند.

Loading