آشنایی با ۶ ماده غذایی مفید که به کاهش وزن کمک می‌کنند

آشنایی با 6 ماده غذایی مفید که به کاهش وزن کمک می‌کنند

تحقیقات مختلف نشان می‌دهد برخی مواد غذایی می‌توانند اشتها را تحت تاثیر قرار دهند. بنابراین مصرف آن‌ها در یک رژیم غذایی سالم به کاهش وزن کمک می‌کند. برخی از این مواد غذایی عبارتند از:

۱- تخم‌مرغ

مصرف تخم‌مرغ، به خصوص در وعده صبحانه، می‌تواند به کاهش وزن کمک کند. مطالعه انجام شده بر روی ۲۱ مرد نشان داد مصرف تخم‌مرغ در وعده صبحانه سبب کاهش میزان غذای مصرفی در وعده غذایی بعدی و کاهش حس گرسنگی تا ۳ ساعت پس از صرف صبحانه شد.

۲- جو دوسر

بررسی‌های انجام شده بر روی ۴۷ نفر نشان می‌دهد که مصرف جو دوسر در وعده صبحانه سبب افزایش احساس سیری و کاهش مصرف غذا در وعده ناهار می‌شود. به گفته محققان فیبر محلول به نام بتا- گلوکان در بروز خواص مفید جو دوسر نقش دارد.

۳- حبوبات

حبوبات به علت داشتن پروتئین و فیبر در ایجاد حس سیری موثر هستند. حبوبات همانند جو دوسر حاوی فیبر محلول بوده و سرعت هضم و جذب را کاهش می‌دهند. مصرف پروتئین نیز سبب ترشح هورمون‌هایی می‌شود که حس سیری را ایجاد می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد مصرف حبوبات در رژیم‌های کاهش وزن اثر مثبت دارد.

۴- انواع توت

انواع توت حاوی مقادیر زیادی فیبر بوده و به کاهش وزن کمک می‌کنند. یک لیوان توت سیاه یا تمشک حاوی ۸ گرم فیبر است. توت‌ها می‌توانند به انواع غذاها مانند جو دوسر، ماست یا سالاد اضافه شوند.

۵- خانواده کلم

سبزیجات خانواده کلم مانند بروکلی، گل کلم و کلم برگ به علت داشتن فیبر به کاهش وزن کمک می‌کنند.

۶- مغزها

نتایج یک مطالعه که بر روی زنان مبتلا به اضافه وزن و چاقی انجام شد نشان می‌دهد که مصرف ۵۰ گرم بادام در روز به مدت ۳ ماه تاثیر مثبت در روند کاهش وزن دارد. همچنین مصرف بادام سبب کاهش اندازه دور کمر، نمایه توده بدن (BMI)، کلسترول تام، تری‌گلیسرید و قند خون شد. در مطالعه دیگری نیز مشخص شد مصرف مغزها از افزایش وزن مجدد در کسانی که وزن کم کرده‌اند، جلوگیری می‌کند.
مغزها حاوی فیبر، پروتئین، چربی‌های سالم و سایر مواد مغذی مفید هستند. اگرچه مغزها می‌توانند بخش مهمی از رژیم غذایی سالم را تشکیل دهند، اما از آنجاکه سرشار از کالری هستند باید در حد متعادل مصرف شوند.

Loading