آشنایی با ۸ ماده معدنی مورد نیاز بدن

آشنایی با 8 ماده معدنی مورد نیاز بدن

۱- کلسیم

این ماده معدنی در سلامت استخوان و دندان و عملکرد عضلاتی مانند عضله قلب نقش دارد. کلسیم در شیر، پنیر، ماست و انواع کلم وجود دارد. میزان کلسیم مورد نیاز روزانه به سن و جنس وابسته است.

۲- کروم

بدن به مقدار ناچیزی کروم در طی روز نیاز دارد. اعتقاد بر این است که این ماده معدنی به حفظ ثبات قند خون کمک می‌کند. اکثر بزرگسالان با مصرف غذاهایی مانند بروکلی و سیر قادر به تامین کروم مورد نیاز بدن هستند. ادعا می‌شود که مکمل کروم به کاهش وزن کمک می‌کند، اما هیچ گونه شواهد علمی در حمایت از این گفته وجود ندارد.

۳- ید

غده تیروئید از ید برای ساخت هورمون‌های کنترل‌کننده سوخت و ساز بدن استفاده می‌کند. اولین علامت کمبود ید معمولاً گواتر (برآمدگی ایجاد شده در گردن به علت بزرگ شدن غده تیروئید) است. منابع غذایی حاوی ید عبارتند از: نمک یددار و ماهی. مصرف بیش از حد ید نیز خطرناک بوده و مصرف مکمل آن می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد.

۴- آهن

کمبود آهن سبب می‌شود بدن قادر به تولید مقادیر کافی سلول‌های قرمز خون نباشد. در این صورت، اکسیژن کافی به بافت‌ها نمی‌رسد. در زنان باردار یا زنانی که قاعدگی‌های شدید را تجربه می‌کنند احتمال کم‌خونی ناشی از آهن بیشتر است. آهن در حبوبات، اسفناج، غلات صبحانه غنی شده، جگر و انواع گوشت یافت می‌شود.

۵- منیزیم

این ماده معدنی در انقباض عضلات، ضربان قلب، کنترل قند خون و فشارخون، ساخت پروتئین و DNA و تبدیل غذا به انرژی نقش دارد. منیزیم در بادام، اسفناج، لوبیای سویا، آووکادو و غلات کامل وجود دارد.

۶- پتاسیم

پتاسیم در موز و سبزیجات برگ سبز یافت می‌شود. این ماده معدنی در کنترل فشارخون و عملکرد کلیه‌ها نقش دارد. سطوح خیلی پایین یا خیلی بالای پتاسیم سبب اختلال در عملکرد قلب و سیستم عصبی می‌شود.

۷- سلنیم

این ماده معدنی در مبارزه با عفونت‌ها و کمک به عملکرد غده تیروئید نقش دارد. مقادیر بیش از حد سلنیم سبب شکنندگی ناخن، تهوع و تحریک‌پذیری می‌شود. مواد غذایی حاوی سلنیم عبارتند از: گوشت قرمز، نان و تخم‌مرغ.

۸- روی

بدون وجود روی شما قادر به احساس طعم و بو نخواهید بود. سیستم ایمنی بدن به این ماده معدنی نیاز دارد. روی به بهبود زخم و سلامت چشم کمک می‌کند. دانه کنجد، نخود، عدس و گوشت گاو از منابع غذایی حاوی روی هستند.

Loading