آلرژی به گوشت قرمز خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

آلرژی به گوشت قرمز خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد.

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که در مصرف گوشت قرمز باید تعادل رعایت شود. زیرا مصرف بیش از حد آن با دیابت، سکته مغزی، برخی سرطان‌ها و بیماری قلبی – عروقی (CVD) مرتبط است.
به نظر می‌رسد که بالا بودن میزان چربی‌های اشباع در گوشت قرمز در بروز بیماری قلبی نقش دارد. با این حال، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که برخی افراد که نسبت به این گوشت آلرژی دارند بیش از سایرین در اثر مصرف گوشت قرمز در معرض ابتلا به بیماری قلبی قرار می‌گیرند. ماده آلرژی‌زا اصلی که در گوشت قرمز یافت می‌شود یک قند پیچیده به نام گالاکتوز- آلفا- ۱، ۳ گالاکتوز (آلفا- گال) است. محققان معتقدند که به طور کلی آلرژی‌ها سبب بروز واکنش سیستم ایمنی و در نتیجه بروز آترواسکلروز یا ساخت پلاک چربی در شریان‌ها و سخت شدن آن‌ها می‌شوند. با این حال مکانیسم دقیق این تغییرات به خوبی شناخته نشده است.
در مطالعه اخیر نمونه خون ۱۱۸ نفر از نظر وجود آنتی‌بادی اختصاصی آلفا- گال بررسی شد. وجود این آنتی‌بادی در ۲۶ درصد افراد مشاهده شد. همان طور که انتظار می‌رفت در افرادی که به گوشت قرمز آلرژی داشتند میزان پلاک‌های شریانی بیشتر بود. به عبارت دیگر، در افرادی که نسبت به آلفا- گال حساس بودند نسبت به سایر افراد میزان پلاک‌های شریانی ۳۰ درصد بیشتر بود. همچنین در این افراد ناپایداری این پلاک‌ها بیشتر بود. در نتیجه در آن‌ها احتمال بروز سکته مغزی و حمله قلبی بیشتر بود. این نتایج نشان می‌دهد که احتمالاً آلرژی نسبت به گوشت قرمز یکی از عوامل خطر ابتلا به بیماری قلبی است.
به خوبی مشخص نیست که چه تعدادی از مردم نسبت به این گوشت آلرژی دارند، اما تصور می‌شود که این آلرژی در حدود ۱ درصد افراد وجود داشته باشد. در مطالعات آینده باید تعداد بیشتری از افراد در مناطق جغرافیایی مختلف مورد بررسی قرار گیرند.
منبع:

Colleen McNamara et al. Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology 2018

Loading