آیا دریافت مکمل امگا ۳ برای سلامتی شیرخواران سودمند است؟

آیا دریافت مکمل امگا 3 برای سلامتی شیرخواران سودمند است؟

امگا ۳ یک اسید چرب غیراشباع با چند پیوند دوگانه است. اسیدهای چرب امگا ۳، چربی‌های مفیدی هستند که در ماهی یافت می‌شوند. این اسیدهای چرب به بهبود سلامت قلب در بزرگسالان کمک می‌کنند. می‌دانیم که امگا ۳ در تکامل مغز و چشم‌های جنین نیز نقش دارد. یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که کودکان نیز می‌توانند از فواید این چربی‌ها برخوردار شوند.
در این مطالعه استرالیایی از زمان تولد تا ۶ ماهگی روزانه به گروهی از شیرخواران ۶۵۰ میلی‌گرم مکمل روغن ماهی و به گروه دیگر دارونما داده شد. این مطالعه بر روی ۴۲۰ شیرخوار انجام شده است. مادران این شیرخواران سابقه آلرژی داشته و مقدار کمی ماهی مصرف می‌کردند. به عبارت دیگر، در دوران بارداری میزان امگا ۳ آن‌ها کم بوده است.
هنگامی که کودکان ۵ ساله شدند مشاهده شد در افرادی که روغن ماهی دریافت کرده بودند اندازه دور کمر کمتر بود. در این شیرخواران اندازه دور کمر ۰/۴۳ اینچ (حدود ۱ سانتی‌متر) کمتر بود. زیاد بودن دور کمر خطر ابتلا به بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. در پسران دریافت کننده مکمل روغن ماهی میزان انسولین خون ۲۱ درصد و مقاومت به انسولین ۲۲ درصد کمتر بود. علت عدم مشاهده این نتایج در دختران مشخص نیست. انسولین هورمونی است که به ورود قند به سلول‌ها و تولید انرژی کمک می‌کند. مقاومت به انسولین و بالا بودن میزان انسولین خون در بروز دیابت نوع ۲ نقش دارد. در مبتلایان به مقاومت به انسولین بدن توانایی خود را برای استفاده بهینه از این هورمون از دست می‌دهد.
نتایج به دست آمده در این مطالعه که در مجله Pediatrics منتشر شده است باید با انجام تحقیقات بیشتر تائید شود. همچنین باید مشخص شود که آیا اثرات مفید دریافت مکمل امگا ۳ در دوران شیرخواری تا سنین بالاتر نیز باقی می‌ماند یا خیر؟
منبع:

Valene H.L. See et al. Pediatrics 2018; Volume 142.

Loading