آیا در دوران شیردهی می‌توانید قهوه بنوشید؟

آیا در دوران شیردهی می‌توانید قهوه بنوشید؟

درحالیکه مصرف قهوه در دوران بارداری می‌تواند با عوارض زیادی همراه باشد، عوارض مصرف این نوشیدنی در دوران شیردهی خفیف است.
برخی کارشناسان معتقدند که کافئین می‌تواند خواب کودک را تحت تاثیر قرار دهد. اما مطالعه انجام شده در سال ۲۰۱۲ که بر روی ۸۸۵ کودک انجام شد شواهدی مبنی بر تاثیر کافئین بر کیفیت خواب کودکان ۳ ماهه نشان نداد. در مطالعه‌ای که در کره انجام شد نیز مصرف متوسط قهوه خطرات جدی ایجاد نمی‌کرد.
برخی افراد معتقدند اسیدهای موجود در قهوه سبب کاهش میزان آهن شیر مادر می‌شوند. با این حال، شواهد علمی برای تائید این نظریه وجود ندارد. میزان آهن در شیر مادر به طور طبیعی کم است. با توجه به اینکه کودکان برای رشد و تکامل خود به آهن نیاز دارند افرادی که قهوه می‌نوشند باید در مورد مصرف مکمل آهن با پزشک مشورت کنند.
با توجه به آنچه که ذکر شد دلیل پزشکی برای اجتناب از نوشیدن قهوه در دوران شیردهی وجود ندارد. به گفته محققان فقط ۱ درصد کافئینی که یک زن مصرف می‌کند وارد شیر وی می‌شود. بنابراین این مقدار ناچیز برای اغلب کودکان بی‌خطر است. میزان کافئین در شیر مادر ۱ تا ۲ ساعت بعد از نوشیدن قهوه به حداکثر میزان خود می‌رسد.

قهوه بدون کافئین

قهوه بدون کافئین حاوی مقادیر کمی کافئین است. این نوشیدنی همانند قهوه کافئین‌دار بی‌ضرر است.

سایر منابع حاوی کافئین

قهوه تنها منبع غذایی حاوی کافئین نیست. سایر منابع حاوی کافئین عبارتند از:
• نوشابه‌های انرژی‌زا
• چای سیاه، سبز و سفید
• شکلات و محصولات غذایی حاوی کاکائو

سخن آخر:

هیچ شواهد علمی در مورد منع دریافت کافئین در دوران شیردهی وجود ندارد. با این حال توصیه می‌شود که در این دوران کافئین بیش از ۳۰۰ میلی‌گرم در روز مصرف نشود. این میزان کافئین معادل ۲ تا ۳ فنجان قهوه است. نکاتی که باید در هنگام مصرف قهوه به آن‌ها توجه شود عبارتند از:
• وضعیت کودک خود را بررسی کنید. برخی کودکان به کافئین حساس هستند. بنابراین هنگامی که شیر مادر حاوی مقادیر زیادی کافئین است بی‌قراری می‌کنند.
• بلافاصله بعد از تغذیه کودک با شیر خود، قهوه بنوشید. در این صورت تا وعده بعدی تغذیه کودک میزان کافئین در شیر مادر کاهش می‌یابد.
• اگر کودک نارس متولد شده و یا به برخی مشکلات پزشکی (به عنوان مثال عدم تحمل غذایی) مبتلا است در مورد مصرف منابع غذایی حاوی کافئین با پزشک مشورت کنید.
• علاوه بر کافئین به سایر انتخاب‌های غذایی خود نیز توجه داشته باشید زیرا می‌توانند روی کودک اثر داشته باشند. به عنوان مثال، نوشیدنی‌های حاوی قند زیاد می‌توانند همانند کافئین کودک را تحت تاثیر قرار دهند.

Loading