آیا مصرف سیب برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است؟

آیا مصرف سیب برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است؟

افراد مبتلا به دیابت باید مقدار مشخصی کربوهیدرات در طی روز دریافت نمایند تا قند خون آن‌ها در طی روز ثابت بماند. بنابراین برای این بیماران در نظر گرفتن میزان کربوهیدرات مواد غذایی حائز اهمیت است. در یک عدد سیب متوسط به طور کلی ۲۵ گرم کربوهیدرات وجود دارد که حدود ۱۹ گرم آن قند است. بیشتر قند موجود در این میوه یک قند طبیعی به نام فروکتوز است. فروکتوز نسبت به سایر قندها اثر متفاوتی بر بدن داشته و با قندهای تصفیه شده و فرآوری شده که در مواد غذایی بسته‌بندی شده وجود دارند، متفاوت است. نتایج یک مطالعه نشان داده که جایگزین کردن گلوکز یا سوکروز با فروکتوز میزان انسولین و قند خون را بعد از صرف وعده غذایی کاهش می‌دهد.
در یک عدد سیب متوسط ۴ گرم فیبر وجود دارد که می‌تواند به کاهش سرعت جذب قند در بدن کمک کرده و از افزایش ناگهانی قند و انسولین در خون جلوگیری نماید. در مجموع، این میوه تاثیر نسبتاً کمی بر روی انسولین و قند خون داشته و یک میوه با نمایه گلایسمی پایین است که برای افراد مبتلا به دیابت مناسب می‌باشد.

فواید سیب

یک عدد سیب متوسط حاوی حدود ۱۰۰ کالری انرژی و ۲۵ گرم کربوهیدرات بوده و حدود ۲۰ درصد نیاز روزانه به فیبر را تامین می‌کند. همچنین حاوی آب، ویتامین A، ویتامین C و سایر آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی است.
وجود فیبر و آب در این میوه سبب می‌شود بعد از مصرف آن شخص احساس سیری بیشتری داشته باشد. بنابراین، مصرف سیب به عنوان میان وعده کمک می‌کند که اغلب افراد بین وعده‌های غذایی احساس سیری داشته باشند.
برخی فلاونوئیدها، مانند کوئرستین، که در سیب یافت می‌شود از بروز دیابت پیشگیری می‌کند. پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از میوه و سبزی، از جمله سیب، برای همه افراد مفید است. اما داشتن این نوع رژیم غذایی برای افراد مبتلا به دیابت و یا در معرض خطر ابتلا به این بیماری بیشتر اهمیت دارد.

Loading