آیا مصرف پنیر میزان کلسترول خون را افزایش خواهد داد؟

کلسترول یک ماده مومی شکل بوده و در بسیاری از مواد غذایی مانند محصولات لبنی و انواع گوشت یافت می‌شود. بدن نیز قادر به تولید آن در کبد می‌باشد. بدن برای برخی عملکردهای خود به این ماده مومی شکل نیاز دارد. اما تجمع بیش از حد آن در خون سبب انسداد شریان‌ها، افزایش فشارخون و افزایش خطر حمله قلبی و سایر مشکلات قلبی می‌گردد. کلسترول به دو صورت لیپوپروتئین با دانسیته بالا (HDL) و لیپوپروتئین با دانسیته کم (LDL) در خون یافت می‌شود. بالا بودن HDL و پایین بودن LDL خطر بیماری قلبی را کاهش می‌دهد.
پنیر نیز مانند سایر لبنیات و اغلب مواد غذایی حیوانی حاوی مقادیر زیادی کلسترول و چربی اشباع است. میزان کلسترول و چربی اشباع موجود در این ماده غذایی به نوع آن بستگی دارد:

نوع پنیر

مقدار چربی اشباع (گرم) کلسترول (میلی‌گرم)

چدار

۱ لیوان

۲۴/۹

۱۳۱

سوئیسی

۱ لیوان ۲۴/۱

۱۲۳

موزارلا ۱ لیوان ۱۵/۶

۸۸

پارمسان ۱ لیوان ۱۵/۴

۸۶

خامه‌ای ۱ قاشق غذاخوری ۲/۹

۱۵

بدون چربی ۱ سروینگ ۰

۵

پنیر و کلسترول خون:

پنیر حاوی کلسیم و برخی از ویتامین‌ها است. همچنین به عنوان یکی از مواد غذایی غنی از کلسترول شناخته می‌شود. اما باید بدانیم که شواهدی مبنی بر ارتباط بین مصرف مواد غذایی غنی از کلسترول و میزان کلسترول خون وجود ندارد. بلکه چربی‌های اشباع موجود در پنیر مسئول افزایش میزان کلسترول خون هستند.
پنیر نه تنها به علت وجود چربی اشباع می‌تواند کلسترول خون را افزایش دهد، بلکه به علت داشتن سدیم (یا نمک) در افزایش فشارخون نیز می‌تواند موثر باشد. بنابراین، به افرادی که تمایل به مصرف این ماده غذایی دارند توصیه می‌شود اولاً از انواع کم چرب و همچنین کم نمک آن استفاده کنند. ثانیاً از طریق کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده، فست فود و غذاهای کنسرو شده میزان سدیم را در رژیم غذایی خود کاهش دهند.

Loading