آیا می‌توان اثرات مخرب دریافت قند در بروز چاقی را کاهش داد؟

آیا می‌توان اثرات مخرب دریافت قند در بروز چاقی را کاهش داد؟

سبک زندگی بی‌تحرک هنگامی که با رژیم غذایی سرشار از مواد غذایی فرآوری شده همراه شود می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی مانند چاقی، دیابت نوع ۲، فشارخون بالا و سندرم متابولیک شود. غذاهای فرآوری شده حاوی مقادیر زیادی چربی، قند و نمک هستند.
سندرم متابولیک با مجموعه‌ای از علائم شامل افزایش قند خون، تری‌گلیسرید و فشارخون، چاقی شکمی و کاهش کلسترول خوب (HDL) مشخص می‌شود. در افرادی که به این سندرم مبتلا هستند احتمال بروز دیابت نوع ۲ بیشتر است. اگرچه مطالعات زیادی در مورد علل بروز سندرم متابولیک انجام شده، اما لازم است تحقیقات بیشتری در مورد نقش پیچیده عوامل ژنتیکی، عوامل محیطی و سبک زندگی در بروز و پیشگیری از این مشکل انجام شود. در میان عوامل محیطی رژیم غذایی نقش قابل توجهی در بروز سندرم متابولیک دارد. به طوریکه دریافت بیش از حد انرژی از مواد غذایی و مصرف زیاد ساکاروز از جمله عوامل تغذیه‌ای هستند که می‌توانند با بروز این سندرم در ارتباط باشند.
ساکاروز نوعی قند است که از گلوکز و فروکتوز تشکیل یافته است. ساکاروز در قند و شکر معمولی و همچنین غذاها و نوشیدنی‌های شیرین شده وجود دارد. این قند به عنوان بخشی از رژیم غذایی اگر بیش از حد مصرف شود با بروز چاقی و فشارخون بالا مرتبط است. اما در حال حاضر مکانیسم ارتباط ساکاروز با این مشکلات و همچنین روش‌های پیشگیری از بروز آن‌ها به طور کامل مشخص نشده است.
در مطالعه‌ای که نتایج آن به تازگی در مجلهPLOS ONE منتشر شده است مشاهده شد که محدود کردن مصرف رژیم غذایی حاوی ساکاروز به زمان‌هایی از روز که فرد از نظر جسمی فعال است می‌تواند از بروز بسیاری از اثرات مخرب دریافت زیاد قند جلوگیری نماید. یافته‌های حاضر برای مقابله با چاقی و سایر بیماری‌های مرتبط با سبک زندگی بسیار اهمیت دارند.
منبع:

Shumin Sun et al. PLOS ONE 2018; Volume 13.

Loading