ارتباط خواب ناکافی با اندازه دور کمر

تعداد افراد مبتلا به چاقی در سراسر جهان از سال ۱۹۸۰ تاکنون بیش از ۲ برابر شده است. چاقی خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.
یافته‌های جدید که با بررسی ۱۶۱۵ نفر به دست آمده است نشان می‌دهد که خواب ناکافی در بزرگسالان احتمال اضافه وزن و چاقی و اختلال در سلامت متابولیک را افزایش می‌دهد. شواهد نشان می‌دهد در کسانی که به طور متوسط ۶ ساعت در شب می‌خوابند نسبت به کسانی که ۹ ساعت در شب می‌خوابند وزن بیشتر بوده و دور کمر آن‌ها نیز ۳ سانتی متر بیشتر است. همچنین خواب ناکافی منجر به بیماری‌های متابولیکی مانند دیابت می‌شود.
همچنین مشاهده شد که خواب کمتر با کاهش سطوح کلسترول HDL همراه است. HDL کلسترول خوب است که به حذف چربی‌های مضر از جریان خون کمک می‌کند. بنابراین بالا بودن HDL از ابتلا به بیماری‌های قلبی جلوگیری خواهد نمود.
در مطالعه فوق ارتباطی بین خواب ناکافی با رژیم غذایی ناسالم یافت نشد. مطالعات گذشته نشان داده بودند که خواب ناکافی می‌تواند منجر به انتخاب‌های غذایی ناسالم شود.
یافته‌های فوق اهمیت برخورداری از خواب کافی را نشان می‌دهد. امروزه توصیه می‌شود که افراد بزرگسال به ۷ تا ۹ ساعت خواب در شب نیاز دارند.
منبع:

Gregory D. M. Potter et al. PLOS One 2017

Loading