استرس را به کمک این ۷ ماده غذایی سودمند کاهش دهید

استرس را به کمک این 7 ماده غذایی سودمند کاهش دهید

رژیم غذایی در کاهش یا افزایش میزان استرس نقش دارد. برخی مواد غذایی میزان هورمون‌هایی را که با استرس مقابله می‌کنند، افزایش می‌دهند. در مقابل، برخی دیگر از مواد غذایی و نوشیدنی‌ها با کاهش هورمون‌های محرک استرس اثرات مفید خود را اعمال می‌کنند:
۱- نوشیدن یک لیوان چای می‌تواند در بسیاری از افراد سبب احساس آرامش شود. همچنین برخی گیاهان مانند بابونه نیز دارای اثرات آرامبخش هستند.
۲- شکلات تیره سبب کاهش استرس می‌شود. شکلات تیره حاوی آنتی‌اکسیدان بوده و در مطالعه‌ای که در سوئیس انجام شد مصرف روزانه ۱/۵ اونس (حدود ۴۵ گرم) آن به مدت دو هفته از طریق کاهش میزان هورمون‌های استرس در بدن منجر به کاهش اضطراب گردید. شکلات تیره اگرچه در کاهش استرس نقش دارد، اما نباید در مصرف آن زیاده‌روی نمود، زیرا مصرف بیش از حد آن سبب افزایش وزن می‌شود.
۳- کربوهیدرات میزان سروتونین (ماده‌ای که سبب بهبود خلق و خو و کاهش استرس می‌شود) را افزایش می‌دهد. به محض آنکه میزان سروتونین افزایش یابد افرادی که تحت استرس هستند بهبود عملکرد شناختی را تجربه می‌کنند. بدین معنی که می‌توانند بهتر تمرکز و کار کنند. یکی از منابع خوب کربوهیدرات غلات کامل است.
۴- آووکادو حاوی اسید چرب امگا ۳ است. این اسید چرب مفید سبب کاهش اضطراب و افزایش تمرکز و بهبود خلق و خو می‌شود.
۵- ماهی‌های چرب مانند ماهی تن، سالمون و ساردین نیز منبع خوب امگا ۳ بوده و اضطراب را کاهش می‌دهند. اسید چرب امگا ۳ و ماهی‌های چرب سبب بهبود افسردگی می‌شوند. زیرا ارتباط بین سلول‌های عصبی را بهبود می‌بخشند.
۶- یکی از راهکارهای خانگی برای داشتن خواب مناسب نوشیدن شیر گرم است، زیرا این ماده غذایی دارای یک اثر آرامبخش بر روی بدن است. مواد غذایی غنی از کلسیم نه تنها به سلامت استخوان و دندان کمک می‌کنند، بلکه سبب کاهش اضطراب می‌شوند. شیر و سایر مواد غذایی حاوی کلسیم و غنی شده با ویتامین D به ثبات خلق و خو و حتی کاهش علائم پیش از قاعدگی (PMS) کمک می‌کنند.
۷- مغزها غنی از ویتامین (مانند ویتامین‌های گروه B )و اسیدهای چرب مفید هستند. ویتامین B به کاهش استرس کمک می‌کند. فقط به خاطر داشته باشید که مغزها به علت داشتن کالری زیاد باید در مقدار متعادل مصرف شوند.

Loading