استرس زیاد سیستم ایمنی را در بدن شما مختل می‌کند.

استرس زیاد سیستم ایمنی را در بدن شما مختل می‌کند.

تعداد زیادی از مطالعات استرس و وقایع دوران کودکی را با بروز برخی بیماری‌ها (مانند اختلالات سیستم ایمنی) مرتبط دانسته‌اند. همچنین مشخص شده که درمان مناسب استرس خطر ابتلا به این مشکلات را کاهش می‌دهد.
نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد که استرس شدید احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمنی را افزایش می‌دهد. مقایسه بیش از ۱۰۶ هزار فرد مبتلا به استرس با یک میلیون فرد غیرمبتلا نشان داد که استرس خطر ابتلا به ۴۱ بیماری خودایمنی را ۳۶ درصد افزایش می‌دهد. برخی از این بیماری‌ها عبارتند از: آرتریت روماتوئید، پسوریازیس، بیماری کرون و سلیاک.
سیستم ایمنی به طور طبیعی بدن را در برابر بیماری و عفونت محافظت می‌کند. اما در بیماری‌های خودایمنی این سیستم به اشتباه به سلول‌های سالم بدن حمله می‌کند. علت دقیق این امر مشخص نیست. اما مشاهده شده که شیوع برخی از این بیماری‌ها در زنان بیشتر است.
به نظر می‌رسد که استرس بر روی سبک زندگی اثر می‌گذارد. به عنوان مثال، خواب را مختل می‌کند. و یا سبب سوءمصرف مواد می‌گردد. همچنین ممکن است بر روی سیستم عصبی تاثیر داشته باشد. توصیه می‌شود افرادی که بعد از یک حادثه و یا سایر عوامل استرس‌زا از مشکلات احساسی شدید رنج می‌برند به دنبال درمان‌های پزشکی باشند. این امر به کاهش خطر بیماری‌های خودایمنی کمک می‌کند. درمان شامل استفاده از دارو و رفتار درمانی است.
منبع:

Huan Song et al. Journal of the American Medical Association 2018.

Loading