اضافه کاری زنان را در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌دهد.

اضافه کاری زنان را در معرض ابتلا به دیابت قرار می‌دهد.

شیوع دیابت نوع ۲ در جهان در حال افزایش است. تخمین زده می‌شود که تا سال ۲۰۳۰ حدود ۴۳۹ میلیون نفر در سراسر جهان به این بیماری مبتلا شوند. این بیماری که با مقاومت به انسولین و افزایش میزان قند خون مشخص می‌شود خطر ابتلا به بیماری قلبی و سکته مغزی را افزایش می‌دهد. مقاومت به انسولین به معنای عدم توانایی بدن در استفاده از هورمون انسولین است. بنابراین، امروزه مهم‌ترین چالش شناسایی عوامل محیطی و اجتماعی موثر در افزایش قند خون است.
عواملی مانند چاقی، نداشتن فعالیت بدنی و ژنتیک خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهند. نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد در زنان شاغلی که بیش از ۴۵ ساعت در هفته کار می‌کنند در مقایسه با زنانی که ساعات کارشان در طی هفته ۳۵ تا ۴۰ ساعت است، خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ بالاتر است.
محققان کانادایی بیش از ۷۰۰۰ زن و مرد را به مدت ۱۲ سال مورد مطالعه قرار دادند. شرکت کنندگان ۳۵ تا ۷۴ ساله بودند. در طول این مدت از هر ۱۰ شرکت کننده یک نفر به دیابت مبتلا شد. بین ساعات کاری مردان و خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ ارتباطی مشاهده نشد. اما در زنان اگر ساعات کار هفتگی ۴۵ ساعت یا بیشتر بود خطر ابتلا به این بیماری حداقل ۵۰ درصد افزایش می‌یافت. نتایج مطالعه حاضر نشان دهنده تاثیر محیط کار بر خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ و سایر بیماری‌های مزمن است.
به اعتقاد محققان اضافه کاری مدت سبب ایجاد پاسخ استرس، عدم تعادل هورمونی و مقاومت به انسولین می‌شود. در نتیجه می‌تواند منجر به افزایش قند خون گردد. علل زیادی می‌تواند منجر به تفاوت نتایج مشاهده شده بین زنان و مردان گردد. به عنوان مثال، مسئولیت‌های خانوادگی، انجام کارهای منزل، مشکلات خواب و افسردگی در زنان.
منبع:

Mahée Gilbert-Ouimet et al. BMJ Open Diabetes Research and Care 2018.

Loading