اضطراب خطر شکستگی استخوان را در زنان افزایش می‌دهد.

اضطراب خطر شکستگی استخوان را در زنان افزایش می‌دهد.

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که بین اضطراب با بیماری قلبی و مشکلات گوارشی ارتباط وجود دارد. اکنون در یک مطالعه جدید مشاهده شده که اضطراب و سلامت استخوان با یکدیگر در ارتباط هستند. در توضیح این یافته محققان می‌گویند که در زنان مضطرب احتمال استعمال سیگار و یا پیروی از رژیم غذایی نامناسب بیشتر است. همچنین، اثرات منفی هورمون‌های استرس بر روی استخوان خطر شکستگی را افزایش می‌دهد.
استئوپروز یا پوکی استخوان شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان در سراسر جهان است. تخمین زده می‌شود که ۳۳ درصد زنان و ۲۰ درصد مردان در طول عمر خود شکستگی‌های استخوانی که ناشی از ابتلا به این بیماری است، را تجربه می‌کنند. از طرف دیگر، حدود ۷ درصد جمعیت جهان از اضطراب رنج می‌برند. به همین علت و به منظور بررسی ارتباط بین این دو بیماری محققان مطالعه‌ای را بر روی حدود ۲۰۰ زن ایتالیایی که به طور میانگین ۶۸ سال سن داشتند، انجام دادند.
نتایج حاصل از مطالعه مذکور نشان داد در زنانی که بیشترین میزان اضطراب را داشتند احتمال شکستگی استخوان بیشتر بود. اضطراب بالا با ۳ درصد افزایش خطر شکستگی استخوان ران و همچنین کاهش تراکم استخوان در ارتباط بود. نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که پزشکان در هنگام بررسی سلامت استخوان در زنان سالمند باید میزان اضطراب را در آن‌ها بررسی نمایند.
محققان توصیه می‌کنند که زنان در حوالی دوران یائسگی و بعد از آن از طریق رژیم غذایی و یا مصرف مکمل ۱۲۰۰ میلی‌گرم کلسیم دریافت نمایند. دریافت کافی منیزیم و ویتامین D نیز جهت حفظ سلامت استخوان ضروری است. اجتناب از مصرف سیگار و الکل و همچنین بی‌تحرکی نیز در پیشگیری از پوکی استخوان نقش بسزایی دارد.
همچنین به زنانی که از اضطراب رنج می‌برند توصیه می‌شود از طریق مراجعه به مشاور و در صورت لزوم مصرف دارو با این مشکل مقابله نمایند.
منبع:

Antonino Catalano et al. Menopause 2018.

Loading