افزایش خطر نارسایی قلبی در نوزادان نارس

محققان سوئدی با بررسی ۲/۶ میلیون نفر که بین سال‌های ۱۹۸۷ و ۲۰۱۲ متولد شده بودند اعلام کردند نوزادان نارس در دوران کودکی و نوجوانی بیشتر در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار دارند. نوزادان نارس زمانی متولد می‌شوند که اندام‌های آن‌ها هنوز کامل نشده و بدن‌شان به طور کامل آماده انتقال از دوره جنینی به دوران نوزادی نیست. مطالعات قبلی نشان داده بودند که نوزادان نارس بیشتر در معرض خطر ابتلا به پرفشاری خون، سکته مغزی و بیماری قلبی- عروقی قرار دارند.
در مطالعه حاضر مشاهده شد در افرادی که به صورت نارس متولد شده‌اند خطر نارسایی قلبی بیشتر بود. همچنین هرچه طول مدت بارداری بیشتر بود، خطر ابتلا به نارسایی قلبی کمتر بود. کودکانی که قبل از هفته ۲۸ بارداری متولد شده بودند، ۱۷ برابر بیشتر از کودکانی که در زمان مناسب متولد شده بودند (کودکان ترم) در معرض خطر ابتلا به نارسایی قلبی قرار داشتند. خطر نارسایی قلبی در کودکانی که در هفته ۳۱-۲۸ بارداری متولد شده بودند، ۳ برابر بیشتر بود.
به گفته محققان اگرچه احتمال بروز نارسایی قلبی در کودکان و بزرگسالان جوان اندک است، اما همان‌طور که افراد با سابقه تولد نارس بزرگتر می‌شوند، خطر ابتلای آن‌ها در سنین سالمندی نسبت به افرادی که در زمان مناسب متولد شده اند، بیشتر است.
به طور کلی، خطر ابتلا به نارسایی قلبی را می‌توان با اتخاذ شیوه زندگی سالم شامل اجتناب از مصرف الکل و سیگار، افزایش فعالیت بدنی و کنترل فشارخون کاهش داد.
منبع:

Carr H et al. JACC 2017; Volume 69: Page 2634-2642

Loading