انبه: میوه‌ای که به حفظ سلامت قلب و روده کمک می‌کند.

انبه: میوه‌ای که به حفظ سلامت قلب و روده کمک می‌کند.

انبه حاوی طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد معدنی (از جمله ویتامین C و فولات) و پلی‌فنول‌هایی به نام فلاونوئید است. پلی‌فنول‌ها دارای اثرات آنتی‌اکسیدانی هستند. اما مطالعات نشان داده‌اند بیشتر این ترکیبات قبل از آن که فرصتی برای تاثیر بر بدن ما داشته باشند توسط روده تجزیه می‌شوند. با این حال، ترکیبات حاصل از تجزیه آن‌ها همچنان می‌توانند سلامتی را تحت تاثیر قرار دهند. البته شواهد در مورد فواید آن‌ها متناقض است. به همین علت گروهی از محققان فواید مصرف انبه را برای سلامتی مورد بررسی قرار دادند.
در مطالعه اخیر ۲۴ زن یائسه سالم شرکت کردند. از آن‌ها خواسته شد تا به مدت ۲ هفته هر روز ۳۳۰ گرم انبه مصرف کنند. نمونه خون و تنفس شرکت کنندگان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بررسی نمونه تنفس این امکان را فراهم می‌کرد که سلامت روده مشخص شود. زیرا تصویری از گازهای تولید شده در طی تخمیر در روده فراهم می‌ساخت.
نتایج نشان داد فشارخون سیستولیک که ۲ ساعت بعد از مصرف انبه اندازه‌گیری شده بود نسبت به فشارخون شرکت کنندگان در قبل از شروع مطالعه به میزان قابل توجهی کمتر است. فشارخون سیستولیک، فشار شریان‌ها در هنگام انقباض قلب است. فشار نبض نیز ۲ ساعت بعد از مصرف انبه کمتر بود. فشار نبض، میزان نیرویی است که قلب با هر بار انقباض تولید می‌کند.
در آزمون تنفس میزان هیدروژن و متان اندازه‌گیری شد. برخی شرکت کنندگان متان، برخی هیدروژن و برخی هر دو را داشتند. برخی شرکت کنندگان نیز هیچ کدام را نداشتند. در این آزمون متان نشانه وضعیت نامطلوب سلامت روده است. از میان ۲۴ شرکت کننده یک چهارم آن‌ها (۶ نفر) در شروع مطالعه متان تولید کردند. از میان این ۶ نفر، در نیمی از آن‌ها بعد از مصرف انبه میزان متان کاهش یافته بود.
محققان می‌گویند که نتایج فوق باید با انجام مطالعات بیشتر تائید شود. با این حال، تا قبل از تائید این نتایج نیز می‌توان از خوردن انبه، به عنوان یک میوه سالم و خوشمزه، لذت برد.
منبع:

Presented at the American Society for Nutrition’s annual meeting, Nutrition 2018, held in Boston, MA.

Loading