با ۱۲ ماده غذایی که برای پوست مفیدند آشنا شوید.

با 12 ماده غذایی که برای پوست مفیدند آشنا شوید.

به طور کلی مواد غذایی مفید برای پوست حاوی اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین E و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. برخی مواد غذایی که برای سلامت پوست مفیدند عبارتند از:
۱. ماهی‌های چرب: ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین منبع خوب امگا ۳ و ویتامین E هستند. ویتامین E نوعی آنتی‌اکسیدان است که از پوست در مقابل التهاب و رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
۲. گردو: گردو حاوی اسید چرب امگا ۳ است.
۳. بادام: منبع خوب ویتامین E است.
۴. دانه‌ آفتابگردان: حاوی ویتامین E و روی است.
۵. دانه بزرک: منبع نوعی اسید چرب امگا ۳ به نام آلفا- لینولنیک اسید (ALA) است.
۶. سویا: لوبیای سویا حاوی ترکیباتی به نام ایزوفلاون‌ها است. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۷ نشان داد در زنان میانسالی که ایزوفلاون‌های سویا را دریافت می‌کردند میزان چین و چروک کمتر بود.
۷. آووکادو: حاوی اسیدهای چرب مفید و ویتامین E است. لوتئین و زآگزانتین موجود در آووکادو از پوست در برابر آسیب ناشی از اشعه ماوراءبنفش محافظت می‌کند.
۸. روغن زیتون: فواید روغن زیتون به ۲ ترکیب موجود در آن یعنی اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه و اسکوآلن (squalene) مرتبط است. اسکوآلن از پوست در برابر خشک شدن و آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند.
۹. چای سبز: چای سبز حاوی آنتی‌اکسیدانی به نام کاتچین بوده و جریان خون را در پوست تقویت می‌کند. افزایش جریان خون اکسیژن و مواد مغذی را در اختیار سلول‌ها قرار می‌دهد.
۱۰. شکلات تلخ: در سال ۲۰۱۴ یافته‌های مطالعه‌ای نشان داد کاکائوی موجود در شکلات غنی از آنتی‌اکسیدان است. بنابراین، مصرف متعادل شکلات تلخ می‌تواند مفید باشد.
۱۱. آب: نوشیدن آب سلول‌های پوست را در برابر آسیب ناشی از عوامل محیطی حفظ می‌کند. همچنین به دفع سموم از این سلول‌ها کمک می‌کند.
۱۲. کاروتنوئیدها: کاروتنوئیدها نوعی آنتی‌اکسیدان بوده و از پوست در برابر آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد و نور خورشید محافظت می‌کند. این آنتی‌اکسیدان در میوه‌ها و سبزیجاتی مانند انبه، هویج، فلفل دلمه‌ای و اسفناج یافت می‌شود.

Loading