سلامت قلب خود را به کمک این مواد غذایی تضمین کنید

به کمک این 12 ماده غذایی به سلامت قلب خود کمک کنید

بیماری‌های قلبی یکی از علل مهم مرگ و میر در سراسر جهان محسوب می‌شوند. با توجه به اهمیت حفظ سلامت قلب، در این مقاله به نقش تغذیه در پیشگیری از یبماری قلبی خواهیم پرداخت.

 

مواد غذایی مفید برای حفظ سلامت قلب

نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری قلبی بسیار گسترده است. مصرف برخی مواد غذایی مانند فست فودها و غذاهای سرخ شده برای سلامت قلب مضر و مصرف برخی غذاها که در زیر به آن‌ها اشاره خواهیم کرد برای سلامت آن مفید است:
۱- مارچوبه: مارچوبه منبع فولات است. فولات از افزایش اسید آمینه هموسیستئین در بدن جلوگیری می‌کند. افزایش هموسیستئین با افزایش خطر بیماری‌های قلبی مرتبط است.
۲- حبوبات: حبوبات در کاهش کلسترول بد (LDL) نقش دارند. این دسته از مواد غذایی حاوی فیبر، پروتئین و پلی‌فنول‌های آنتی‌اکسیدان هستند.
۳- توت‌ها: توت‌ها غنی از پلی‌فنول‌ هستند که خطر بیماری قلبی را کاهش داده و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند. این ماده غذایی منبع خوب فیبر، فولات، ویتامین A و ویتامین C هستند.
۴- بروکلی: برخی مطالعات که به بررسی نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری قلبی پرداخته‌اند نشان داده‌اند که مصرف منظم بروکلی در کاهش کلسترول خون و حفظ سلامت قلب موثر است.
۵- دانه چیا و دانه بزرک: دانه‌های مذکور حاوی امگا ۳ گیاهی هستند که آلفا- لینولنیک اسید نامیده می‌شود. امگا ۳ به کاهش چربی‌های خون کمک می‌کند. همچنین در بهبود فشارخون و کاهش ساخت پلاک‌های چربی در شریان‌ها موثر است.
۶- شکلات تلخ: محققان معتقدند مصرف متعادل شکلات تلخ از با پیشگیری از بروز آترواسکلروز در حفظ سلامت قلب موثر است. این ماده غذایی از سخت شدن شریان‌ها و اتصال گلبول‌های سفید خون به دیواره عروق جلوگیری می‌کند.
۷- ماهی‌های غنی از امگا ۳: ماهی غنی از پروتئین و اسید چرب امگا ۳ است، اما چربی اشباع کمی دارد. به افرادی که بیماری قلبی دارند یا در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند توصیه می‌شود ماهی مصرف کنند. این امر خطر ضربان قلب نامنظم و سرعت تشکیل پلاک را در شریان‌ها کاهش می‌دهد. توصیه می‌شود که ۳/۵ اونس (حدود ۱۰۰ گرم) ماهی چرب (مانند سالمون و ساردین) حداقل ۲ بار در هفته مصرف شود.
۸- چای سبز: چای سبز با کاهش اندک کلسترول و در نتیجه کاهش خطر بیماری قلبی و سکته مغزی مرتبط است.
۹- مغزها: بادام، فندق، پسته و گردو حاوی پروتئین، فیبر، مواد معدنی، ویتامین و آنتی‌اکسیدان هستند. گردو همانند دانه بزرک و ماهی حاوی امگا ۳ است.
۱۰- جو دوسر: غنی از فیبر محلول است. نتایج تحقیقات انجام شده در مورد نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری قلبی نشان داده که فیبر محلول به کاهش LDL و کلسترول تام کمک می‌کند.
۱۱- اسفناج: اسفناج یکی از منابع خوب منیزیم است. منیزیم در بهبود ضربان قلب نقش دارد.
۱۲- گوجه‌فرنگی: گوجه‌فرنگی حاوی فیبر، پتاسیم، ویتامین C، فولات و کولین بوده و به حفظ سلامت قلب کمک می‌کند.

Loading