تاثیر آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون بر بروز چاقی در نوجوانان

تاثیر آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون بر بروز چاقی در نوجوانان

مصرف مکرر مواد غذایی و نوشیدنی‌های پرکالری که معمولاً سرشار از چربی و قند هستند خطر اضافه وزن یا چاقی را افزایش می‌دهد. چاقی با بروز ۱۳ نوع سرطان، از جمله سرطان‌های روده، سینه و پانکراس، مرتبط است. در کودکانی که چاق هستند احتمال چاق بودن در دوران بزرگسالی ۵ برابر بیشتر است. بنابراین چاقی در دوران کودکی خطر سرطان را در سال‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهد.
تحقیقات نشان می‌دهد نوجوانانی که بیش از ۳ ساعت در روز آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون را نگاه می‌کنند بیشتر احتمال دارد که تنقلات و مواد غذایی بی‌ارزش مصرف نمایند. پخش تعداد زیادی آگهی تبلیغاتی در مورد غذاهای ناسالم و پرکالری از تلویزیون سبب می‌شود مصرف تنقلات بی‌ارزش (مانند چیپس، بیسکوئیت و نوشیدنی‌های شیرین) توسط نوجوانان افزایش یابد.
این نتایج با بررسی رژیم غذایی و میزان تماشای تلویزیون توسط ۳۳۴۸ نوجوان ۱۱ تا ۱۹ ساله به دست آمده است. بر اساس نتایج به دست آمده زمانی که نوجوانان آگهی‌‌های تبلیغاتی تلویزیون را تماشا نمی‌کردند بین تماشای تلویزیون و احتمال مصرف تنقلات ارتباطی وجود نداشت. این امر نشان می‌دهد که آگهی‌های تبلیغاتی تلویزیون سبب ترغیب نوجوانان به مصرف مواد غذایی ناسالم می‌شود.
به گفته محققان نتایج مطالعه مذکور نشان می‎دهد که کاهش پخش تبلیغات مربوط به مواد غذایی و تنقلات بی‌ارزش از تلویزیون می‌تواند به مقابله با بحران چاقی کمک کند.
منبع:

Cancer Research UK 2018.

Loading