تحقیقات در مورد فواید دارچین برای سلامتی چه می‌گویند؟

تحقیقات در مورد فواید دارچین برای سلامتی چه می‌گویند؟
دارچین ادویه‌ای است که هم در تهیه غذاها و هم در طب سنتی بسیاری از کشورها مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین در برخی از مکمل‌ها، کپسول‌ها یا عصاره‌ها نیز می‌توان آن را مشاهده کرد. اگرچه تعدادی از مطالعات فواید آن را برای برخی از بیماری‌ها نشان داده‌اند، اما تحقیقات در این زمینه هنوز در حال انجام است. برخی فواید احتمالی این ادویه برای سلامتی عبارتند از:

۱- کاهش قند خون

برخی مطالعات انجام شده بر روی حیوانات و انسان‌های مبتلا به دیابت نشان داده که دارچین می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند. البته نتایج مطالعات در این زمینه ضد و نقیض است. در حال حاضر مکانیسم این تاثیر و مقدار دقیق این ادویه که می‌تواند به کاهش قند خون کمک کند به خوبی مشخص نشده است.

۲- افزایش متابولیسم (سوخت و ساز)

برخی تحقیقات نشان داده‌اند سینامالدئید موجود در این ادویه با اثر بر سلول‌های چربی میزان کالری سوزانده شده را افزایش می‌دهد. این یافته برای افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار  جالب است. اما تحقیقات در این زمینه در مراحل ابتدایی بسر می‌برد.

۳- سلامت پوست

اگر اینترنت را جستجو کنید با تعداد زیادی ماسک‌های زیبایی روبرو می‌شوید که حاوی دارچین هستند. اما در مورد اثربخشی این ادویه در این زمینه اطلاعات کمی وجود دارد. فقط چند مطالعه کوچک نشان داده‌اند که این ادویه با باکتری‌های ایجادکننده آکنه مقابله کرده و یا به تولید کلاژن در پوست کمک می‌کند.

۴- کمک به درمان سرطان

در مطالعات حیوانی  این ادویه در کاهش سرعت پیشرفت سرطان و حتی از بین بردن سلول‌های تومور موثر بوده است. بنابراین، در حال حاضر لازم است مطالعات با کیفیتی بر روی انسان انجام شود.

۵- کاهش فشارخون

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که مصرف روزانه دارچین به مدت ۳ ماه به کاهش فشارخون در مبتلایان به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. در آینده باید مطالعاتی انجام شود تا مشخص شود مکانیسم این اثر چیست و چه میزان از این ادویه باید با هدف کاهش فشارخون مصرف شود.

۶- حفاظت از مغز

در محیط آزمایشگاه این ادویه مانع تجمع پروتئینی در مغز می‌شود که در بروز بیماری آلزایمر نقش دارد. مطالعات حیوانی نیز در این زمینه انجام شده است. اما لازم است اثربخشی این ادویه بر روی انسان نیز مورد آزمایش قرار گیرد.

۷- کاهش التهاب

با بررسی ۱۱۵ ماده غذایی در آزمایشگاه مشخص شده که این ادویه با بروز التهاب مقابله می‌کند. بیماری‌های التهابی مانند آرتریت روماتوئید در افراد سالمند شایع هستند. انجام تحقیقات بیشتر می‌تواند استفاده از این ادویه را به عنوان یک راهکار طبیعی برای سالمندان مبتلا به این بیماری تائید نماید.

۸- کاهش کلسترول خون

در تحقیق انجام شده بر روی ۶۰ نفر مصرف روزانه یک چهارم قاشق چایخوری از این ادویه به مدت۴۰ روز با کاهش کلسترول بد (LDL) همراه بود. در تحقیق دیگری همین میزان دارچین بعد از ۱۸ هفته به کاهش LDL و کلسترول تام و افزایش کلسترول خوب (HDL) کمک کرد. اما هنوز زود است که مصرف این ادویه را برای درمان کلسترول بالا توصیه نماییم.

۹- مقابله با باکتری‌ها

این ادویه می‌تواند با بسیاری از باکتری‌های بیماری‌زا از جمله سالمونلا  و E.coli مقابله کند. شاید بتوان از این ادویه به عنوان نگهدارنده طبیعی در مواد غذایی یا مواد آرایشی استفاده نمود.

۱۰- مقابله با عفونت قارچی

به نظر می‌رسد که این ادویه می‌تواند قارچ کاندیدا آلبیکانز را از بین ببرد. این قارچ در بروز عفونت واژینال نقش دارد. با این حال، لازم است تحقیقات بیشتری در این مورد انجام شود.

۱۱- تنظیم چرخه قاعدگی در مبتلایان به سندرم تخمدان پلی‌کیستیک (PCOS)

در یک مطالعه کوچک روزانه ۱/۵ گرم (حدود نصف قاشق چایخوری) از این ادویه به مدت ۶ ماه به زنان مبتلا به PCOS داده شد. در این زنان میزان هورمون آندروژن و مقاومت به انسولین تغییر نکرد، اما چرخه قاعدگی منظم‌تر شد.

Loading