جوانان مبتلا به دیابت در معرض مرگ ناگهانی قلبی قرار دارند.

جوانان مبتلا به دیابت در معرض مرگ ناگهانی قلبی قرار دارند.

مرگ ناگهانی قلبی در اثر ایست ناگهانی قلب رخ می‌دهد. در این واقعه فعالیت قلب به طور ناگهانی متوقف شده و نمی‌تواند خون را به ریه‌ها، مغز و سایر اندام‌ها بفرستد. به نظر می‌رسد که اختلال ناگهانی در سیستم الکتریکی قلب در بروز مرگ ناگهانی قلبی نقش دارد. این اختلال سبب آریتمی یا ضربان قلب نامنظم شده و بدون هیچ هشداری رخ می‌دهد.
دیابت زمانی رخ می‌دهد که بدن قادر به تولید یا استفاده موثر از انسولین نیست. انسولین هورمونی است که توسط پانکراس (لوزالمعده) ترشح شده و در کنترل گلوکز یا قند خون نقش دارد. این شرایط سبب افزایش قند خون و در طولانی مدت آسیب رساندن به عروق خونی و اعصاب می‌شود. دیابت احتمال ابتلا به بیماری قلبی – عروقی، بیماری کلیوی (نفروپاتی دیابتی)، بیماری عصبی (نوروپاتی دیابتی) و بیماری‌های چشمی (رتینوپاتی دیابتی) را افزایش می‌دهد.
مطالعه انجام شده توسط محققان دانمارکی نشان می‌دهد که در کودکان و جوانان مبتلا به دیابت نسبت به افراد سالم احتمال مرگ ناگهانی قلبی ۷ برابر بیشتر است. این یافته‌ها نشان می‌دهد که در این دسته از بیماران خطر مرگ ناشی از انواع بیماری قلبی ۸ برابر بیشتر است. به اعتقاد محققان دلیل این امر آن است که دیابت سبب اختلال در عروق خونی می‌شود.
اگرچه پیشرفت‌هایی در زمینه کنترل دیابت نوع ۱ و نوع ۲ انجام شده است، اما همچنان میزان مرگ ناشی از این بیماری به خصوص در میان جوانان بالا است. بیماری‌‎های قلبی علت اصلی مرگ در افراد مبتلا به دیابت به شمار می‌روند. در این بیماران نسبت به سایرین احتمال مرگ ناشی از بیماری قلبی ۸ برابر بیشتر است.
با توجه به نتایج این مطالعه میزان چربی‌های خون، قند خون و فشار خون باید به دقت در میان کودکان و جوانان مبتلا به دیابت کنترل شود.
منبع:

Presented at the American Heart Association’s Scientific Sessions 2017, held in Anaheim, CA

Loading