در خانواده‌های کم درآمد پیشگیری از چاقی کودکان دشوارتر است.

در خانواده‌های کم درآمد پیشگیری از چاقی کودکان دشوارتر است.

بروز چاقی در کودکان خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن مانند دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی – عروقی را در سال‌های بعدی زندگی افزایش می‌دهد. سبک زندگی سالم که شامل رژیم غذایی و فعالیت بدنی است، در پیشگیری از چاقی نقش اساسی دارد.
نتایج تحقیقات جدید نشان می‎دهد در جوامع کم درآمد کودکان کم سن و خانواده‌هایشان می‌توانند در طولانی مدت و با انجام مداخلات بیشتر سبک زندگی خود را تغییر دهند. اما در انتها این تغییرات برای پیشگیری از چاقی در دوران کودکی کافی نیست. بنابراین، لازم است برای این افراد میزان تغییرات رفتاری افزایش یابد تا موفقیت حاصل شود. اما هنوز به خوبی مشخص نشده است که چه عاملی قادر است در جوامع کم درآمد که بیشتر در معرض ابتلا به چاقی و عوارض آن قرار دارند، از بروز چاقی در میان کودکان پیشگیری نماید.
در این مطالعه ۶۱۰ کودک پیش دبستانی به همراه والدین‌شان شرکت کردند. شرکت کنندگان در مدت ۳ سال مداخلات رفتاری زیادی را دریافت کردند. کودکان مورد مطالعه چاق نبودند، اما خطر بروز چاقی در آن‌ها بالا بود. ۴۲ درصد خانواده‌ها ناامنی غذایی و گرسنگی را گزارش کردند. ناامنی غذایی به معنای عدم دسترسی به غذای کافی است. ۸۰ درصد والدین نیز به اضافه وزن یا چاقی مبتلا بودند.
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که به خصوص در میان افراد کم درآمد باید از راهکارهای موثرتری برای پیشگیری از بروز چاقی در دوران کودکی استفاده شود.
منبع:

Shari L. Barkin et al. JAMA 2018: Volume 320: Pages 450- 460.

Loading