دیابت دارید؟ از وعده صبحانه غافل نشوید.

دیابت دارید؟ از وعده صبحانه غافل نشوید.
صبحانه مهم‌ترین وعده غذایی، به خصوص برای مبتلایان به دیابت، است. این وعده غذایی انرژی مورد نیاز برای یک روز جدید را فراهم می‌کند. صبحانه با ایجاد حس سیری از افت قند خون، بروز گرسنگی شدید و ریزه‌خواری در طی روز جلوگیری می‌کند. بنابراین، حذف صبحانه بزرگترین اشتباهی است که مبتلایان به دیابت ممکن است انجام دهند. برای آن که صبحانه سالمی مصرف کنید به نکات زیر توجه نمایید:
• فیبر را فراموش نکنید. فیبر بدون آن که قند خون را افزایش دهد، حس سیری در شما ایجاد می‌کند. با مصرف نان کامل و سبوس‌دار، جو دوسر، میوه، سبزیجات و حبوبات می‌توانید فیبر صبحانه را افزایش دهید. میوه‌ها و سبزیجات علاوه بر فیبر، غنی از ویتامین و مواد معدنی هستند.
• به صبحانه خود پروتئین اضافه کنید. پروتئین کمک می‌کند بعد از صرف غذا بیشتر احساس سیری کنید. حبوبات، تخم‌مرغ و پنیر و شیر کم چرب از منابع خوب پروتئین به شمار می‌روند.
• از مصرف آبمیوه خودداری کنید. نوشیدن آبمیوه می‌تواند سبب افزایش ناگهانی قند خون شود. همچنین مصرف زیاد آبمیوه‌ها وزن را افزایش می‌دهد.
• از مصرف گوشت‌های فرآوری شده مانند سوسیس برای وعده صبحانه خودداری کنید. گوشت‌های فرآوری شده اگرچه حاوی پروتئین هستند، اما فاقد ارزش غذایی بوده و می‌توانند وزن را افزایش دهند.
• چای و قهوه خود را با شکر شیرین نکنید. قند و شکر فاقد ویتامین و مواد معدنی هستند. در مقابل کالری بالایی دارند. مصرف بیش از حد این مواد غذایی می‌تواند سبب افزایش وزن شده و کنترل قند خون را با مشکل روبرو کند. شما می‌توانید برای شیرین کردن نوشیدنی خود از مقدار کمی قندهای مصنوعی استفاده کنید.

نکته:

بیماران مبتلا به دیابت می‌توانند قبل و ۲ ساعت بعد از صرف صبحانه قند خون خود را اندازه‌گیری کنند. اگر قند خون بعد از صرف غذا بیش از حد افزایش پیدا کرده باشد یکی از دلایل آن می‌تواند مصرف زیاد کربوهیدرات در وعده غذایی باشد. با انتخاب غذاهای سالم می‌توانید قند خون خود را به خوبی کنترل نمایید.

Loading