روغن زیتون وتأثیر آن در پیشگیری از آلزایمر

روغن زیتون وتأثیر آن در پیشگیری از آلزایمر

بیماری آلزایمر میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است. این بیماری عصبی، پیش‌رونده بوده، درمان نمی‌شود و برگشت‌ناپذیر است. تحقیقات نشان می‌دهد که روغن زیتون فرابکر در پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثر است.
روغن زیتون فرابکر یکی از عناصر کلیدی رژیم غذایی مدیترانه‌ای و منبع اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند دوگانه (MUFA) است. رژیم غذایی مدیترانه‌ای مملو از میوه‌ها، سبزیجات، غلات کامل، روغن زیتون و آجیل است.
بررسی‌ها نشان می‌دهد روغن زیتون فرابکر سبب کسب نتایج بهتر در آزمون‌های شناختی می‌شود. همچنین روغن زیتون فرابکر سبب یکپارچگی بهتر سیناپس‌ها و افزایش قابل توجه فعالیت اتوفاگی (autophagy) سلول‌های عصبی می‌شود. سیناپس‌ها قسمت‌هایی از سلول‌های مغزی هستند که ارتباط بین نورون‌ها (سلول‌های عصبی) را تسهیل می‌کنند. autophagy فرآیندی است که طی آن ترکیبات سمی که تمایل به تجمع بین سلول‌ها را دارند، از بین می‌روند. بنابراین افزایش autophagy منجر به کاهش پلاک‌های آمیلوئید و تائو فسفریله شده و درنتیجه کاهش خطر ابتلا به آلزایمر می‌شود.
محققان درصد هستند در مطالعات آتی اثر روغن زیتون را بر توقف پیشرفت بیماری آلزایمر یا معکوس نمودن روند بیماری در کسانی که علائم آلزایمر در آن‌ها ظاهر شده است، بررسی کنند.
منبع:

Elisabetta Lauretti et al. Annals of Clinical and Translational Neurology 2017.

Loading