سالمند هستید؟ از مصرف این ۷ ماده غذایی غافل نشوید.

سالمند هستید؟ از مصرف این 7 ماده غذایی غافل نشوید.

با افزایش سن احتمال ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند دیابت نوع ۲، بیماری قلبی – عروقی و … افزایش می‌یابد. در این مقاله به برخی از مفیدترین مواد غذایی برای افراد سالمند اشاره خواهیم کرد:

۱- حبوبات

محققان نشان داده‌اند مصرف روزانه سه چهارم لیوان لوبیا یا عدس کلسترول بد (LDL) را کاهش می‌دهد. در مطالعه دیگری مصرف روزانه حدود یک لیوان لوبیا یا عدس توسط مبتلایان به دیابت نوع ۲ به کاهش HbA1c کمک کرد. HbA1c میانگین قند خون طی ۲ تا ۳ ماه گذشته را نشان می‌دهد.

۲- جو دوسر

خطر ابتلا به بیماری قلبی در مردان بالای ۴۵ سال و زنان بالای ۵۵ سال افزایش می‌یابد. بنابراین استفاده از مواد غذایی کاهنده کلسترول می‌تواند برای این افراد مفید باشد. جو دوسر حاوی فیبر محلولی به نام بتا- گلوکان است. مصرف این فیبر به کاهش LDL کمک می‌کند.

۳- سیب

یک عدد سیب بزرگ حاوی حدود ۵ گرم فیبر است. مصرف روزانه سیب به کاهش کلسترول و همچنین کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند.

۴- مغزها

استفاده از مغزها به جای چیپس، شیرینی و بیسکوئیت یک راهکار ساده برای بهبود کیفیت رژیم غذایی است. تحقیقات نشان داده مصرف روزانه حدود ۳۰ گرم از مغزها در کنار پیروی از رژیم غذایی مدیترانه‌ای خطر حمله قلبی، سکته مغزی و مرگ ناشی از بیماری قلبی را کاهش می‌دهد. رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از میوه، سبزی، غلات کامل و ماهی است.

۵- سبزیجات برگ‌دار سبز رنگ

مصرف اسفناج و سایر سبزیجات به حفظ حافظه در افراد سالمند کمک می‌کند. تحقیقات نشان داده عملکرد مغزی در افرادی که هر روز از سبزیجات استفاده می‌کنند مشابه افرادی است که ۱۱ سال کوچکتر بوده و به ندرت سبزیجات می‌خورند.

۶- انواع توت

توت‌ها حاوی موادی هستند که در افراد سالمند از طریق افزایش جریان خون مغز و کاهش التهاب به حفظ حافظه کمک می‌کنند. البته تحقیقات در این زمینه هنوز در مراحل ابتدایی بسر می‌برد.

۷- ماست

مصرف منابع غذایی حاوی پروتئین به حفظ عضلات بدن کمک می‌کند. ماست منبع خوب پروتئین و کلسیم است. کلسیم در زنان بالای ۵۰ سال و مردان بالای ۷۰ سال در حفظ سلامت استخوان‌ها موثر است.

Loading