سبک زندگی سالم، راهکاری طلایی برای پیشگیری از دیابت

سبک زندگی سالم، راهکاری طلایی برای پیشگیری از دیابت

تخمین زده می‌ شود که طی ۴۰ سال آینده تعداد افراد مبتلا به دیابت به طور قابل توجهی افزایش یابد. بهترین راهکار برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری داشتن سبک زندگی سالم و پیروی از رژیم غذایی مناسب است.

 

با سبک زندگی سالم از دیابت پیشگیری کنید.

نکات تغذیه‌ ای که در کنترل قند خون و پیشگیری از ابتلا به دیابت نقش دارند، عبارتند از:
۱- اجتناب از مصرف نوشیدنی‌ های شیرین: نوشیدنی‌ های شیرین مانند چای و قهوه شیرین شده، آبمیوه‌ های صنعتی و نوشابه تنها حاوی میزان بسیار زیادی کالری هستند. این نوشیدنی‌ ها احساس سیری ایجاد نکرده و به علت داشتن کالری زیاد فرد را در معرض افزایش وزن قرار می‌ دهند. چاقی زمینه را برای ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت نوع ۲ فراهم می‌ سازد.
۲- اجتناب از پرخوری: تمامی افراد، حتی افراد مبتلا به پردیابت (پیش دیابت) و دیابت، می‌ توانند بسیاری از غذاهای مورد علاقه خود را مصرف نمایند، اما باید مواد غذایی را در حد متعادل مصرف کرده و از پرخوری پرهیز نمایند. به خاطر داشته باشید که حتی مواد غذایی سالم نیز اگر به میزان زیاد خورده شوند سبب چاقی می‌ شوند.
۳- افزایش مصرف فیبر در رژیم غذایی: فیبر در میوه‌ ها، سبزیجات، غلات کامل و حبوبات وجود داشته و به ایجاد حس سیری و پیشگیری از پرخوری و در نتیجه افزایش وزن کمک می‌ کند. توصیه می‌ شود که در هر وعده غذایی نیمی از بشقاب شما با سبزیجات و میوه‌ ها پر شده باشد.
۴- استفاده متعادل از چربی‌ های مفید در رژیم غذایی: روغن زیتون، روغن کانولا، روغن کنجد، مغزها و آووکادو حاوی سالم‌ ترین نوع چربی می‌ باشند که مصرف متعادل آن‌ ها به حفظ سلامتی کمک می‌ کند. همچنین توصیه می‌ شود که به جای لبنیات پرچرب از انواع بدون چربی و یا کم چرب آن‌ ها استفاده شود.
۵- مصرف گوشت بدون چربی: قبل از پخت گوشت چربی‌ های قابل مشاهده آن را جدا کنید. از مصرف پوست مرغ نیز اجتناب نمایید. مصرف ۲ تا ۳ بار در هفته ماهی در پیشگیری از دیابت موثر است. توصیه می‌ شود به جای سرخ کردن گوشت، آن را به صورت آبپز، کبابی و یا گریل شده استفاده نمایید.
۶- به میزان کافی آب بنوشید: غالباً افراد تشنگی را با گرسنگی اشتباه می‌ گیرند. این امر منجر به پرخوری و افزایش وزن می‌ شود.
۷- فعالیت بدنی منظم که شامل ورزش هوازی و تمرینات قدرتی می‌ شود بخش مهمی از سبک زندگی سالم را تشکیل داده و در پیشگیری از اضافه وزن و کنترل قند خون نقش بسزایی دارد. توصیه می‌ شود هر روز حداقل ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی داشته باشید.

Loading