سبک زندگی سالم به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند.

سبک زندگی سالم به بهبود گردش خون در بدن کمک می‌کند.

گردش خون فرآیندی است که طی آن قلب خون را به سراسر بدن پمپ می‌کند. زمانی که خون در بدن به گردش درمی‌آید اکسیژن و مواد مغذی را به سلول‌های بدن تحویل داده و مواد زائد را از آن‌ها دریافت می‌کند. عوامل مرتبط با سبک زندگی که به بهبود این فرآیند کمک می‌کنند، عبارتند از:

۱- حفظ وزن در محدوده سالم

اضافه وزن و چاقی اثر منفی بر فرآیند گردش خون دارد. نتایج مطالعه‌ای که در سال ۲۰۰۹ منتشر شده نشان می‌دهد کاهش وزن سبب بهبود این فرآیند در زنان مبتلا به اضافه وزن می‌شود. در این افراد کاهش وزن سبب افزایش پروتئینی به نام آدیپونکتین شد که با عملکرد عروق مرتبط است.

۲- دویدن آهسته

ورزش منظم، مانند دویدن آهسته، در حفظ سلامت قلب و عروق و بهبود گردش خون موثر است. تحقیقات نشان می‌دهد ورزش توانایی بدن را در استفاده از اکسیژن افزایش می‌دهد. همچنین سبب افزایش توانایی عروق خونی برای انبساط می‌شود. این امر به عروق کمک می‌کند تا با کارآیی بیشتری عمل کنند و برای عضلات این امکان را فراهم می‌سازد که با سهولت بیشتری اکسیژن دریافت نمایند.

۳- مصرف ماهی‌

اسید چرب امگا ۳ که در ماهی‌های چرب مانند سالمون و ساردین یافت می‌شود سلامت قلب و عروق را افزایش داده و سبب بهبود گردش خون می‌شود. افراد گیاهخوار و افرادی که ماهی مصرف نمی‌کنند می‌توانند از مکمل حاوی امگا ۳ استفاده نمایند.

۴- نوشیدن چای

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سیاه و چای سبز در حفظ سلامت قلب و عروق و بهبود گردش خون موثر هستند. نتایج مطالعه‌ای نشان می‌دهد که چای سیاه سبب بهبود سلامت عروق خونی و درنتیجه بهبود گردش خون می‌شود. در مطالعه دیگری نیز مصرف چای سبز با کاهش بیماری عروق کرونر قلب مرتبط بود.

۵- حفظ تعادل آهن بدن

آهن یک ماده معدنی ضروری برای سیستم گردش خون است. آهن در تولید هموگلوبین نقش دارد. هموگلوبین یکی از اجزای مهم سلول‌های قرمز خون بوده و برای حمل اکسیژن ضروری است. مصرف مواد غذایی غنی از آهن مانند گوشت در تامین نیاز بدن به آهن موثر است. از سوی دیگر، باید توجه داشت که وجود آهن بیش از حد در بدن بر سلامت قلب و عروق اثر منفی دارد. مطالعه منتشر شده در سال ۲۰۱۳ نشان داد بین آهن بیش از حد و بیماری قلبی – عروقی در افراد مبتلا به کلسترول بالا و دور کمر بالا ارتباط وجود دارد.

Loading